Název:
Doteky z říše za zrcadlem.
Překlad názvu:
Wonderland behind the looking-glass and its touch
Autoři:
Brdička, Vojtěch ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Kraus, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Text je strukturovanou obžalobou mediality v nás. Dokazuje, že člověk není médii ani ovládán, ani uspokojován. Je spíše ovládán i uspokojován medialitou uvnitř sebe samého. Fenomén mediality je zde postulován v duchu teorie Jeana Baudrillarda, nikoliv jako zprostředkovatel vztahů mezi lidmi, ale jako jejich zabiják. Rozmach digitálních médií nás druhým nepřibližuje, ale odděluje je od nás v čase i prostoru. Z druhých nám přenáší pouze vybranou mozaiku obrazů. Toto odcizení je výsledkem touhy po vlastních světech, nikoliv spiknutím moci. Efektivita, rychlost, orientace na výsledek a pozitivní myšlení jsou hodnoty, které určují směr vývoje médií. Výsledkem není imitace, ale zdokonalení člověka. Proto média používáme. Vábí nás příslibem nesmrtelnosti, která z nás však vyrábí pouze znak bez života. Každá lidská touha je ambivalentní, a touha zanechat po sobě svůj obraz se tak ve své hypertrofii může stát fatálním naplněním pudu smrti.This work is the structured indictment of mediality in us. It argues that media do not satisfy us, nor we are controlled by them. We are much rather satisfied and at the same time controlled by the mediality inside ourselves. Mediality phenomenon is postulated here in the spirit of Jean Baudrillard's theory, not as a mediator of the relations between people, but as their killer. The expansion of digital media doesn't bring us closer to others, but it separates others from us in time and space. The others are transmitted to us only in the form of selected mosaic of images. This alienation is the result of a desire for our own particular worlds, not the conspiracy of power. Efficiency, speed, focus on result and positive thinking are the values that define the orientation of media development. The result is not imitation, but perfection. That's why we use the media. It lures us by the promise of immortality, but in conclusion it only creates a lifeless sign from us. Every human desire is ambivalent, and the desire to create our own post-mortem images can become in its hypertrophy the fatal fulfilment of the death instinct.
Klíčová slova:
digitalizace; média; nesmrtelnost; obraz; simulace; simulakra; stimulace; síťová média; digitalization; image; immortality; media; simulacra; simulation; social media; stimulation