Název:
Západní hudba v Československu v období normalizace
Překlad názvu:
Western Music in the Post-1968 Czechoslovakia
Autoři:
Havlík, Adam ; Pullmann, Michal (vedoucí práce) ; Rákosník, Jakub (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou západní hudby v normalizačním Československu. Zkoumá jednak cesty, kterými se mohli obyčejní lidé k zahraničním nahrávkám dostat, postavení západní hudby v tehdejší společnosti a způsoby, jakými byl konstruován její obraz, se všemi nejednoznačnostmi a zdánlivými paradoxy, které se v této souvislosti vyskytovaly. Taktéž se dotýká otázky západních vlivů na podobu československé populární hudby, především v prostředí oficiální hudební scény a mapuje činnost institucí, které utvářely její charakter. Práci tak lze chápat jako přípěvek ke kulturním a sociálním dějinám socialistických diktatur.This paper addresses the peculiar topic of western music in post 1968 Czechoslovakia with emphasis on the official music scene. It shows how western music was actually treated in Czechoslovakian society and how the image of western music was shaped within the public discourse , including many significant ambiguities. It also follows various ways (legal and also illegal) in which ordinary people used to obtain foreign music records in the era of late socialism. An analysis of actual impact of western music on Czechoslovak popular music and the role of institutions within that is also present. This paper could thus be considered as a modest contribution to the social and cultural history of socialist dictatorships.
Klíčová slova:
Ideologie; Populární hudba; Socialistická diktatura; Západ; Černý trh; Black market; Ideology; Popular music; Socialist dicatorship; The West