Original title:
Srovnání výkonu studentů při simultánním tlumočení v počáteční fázi přípravy a v závěrečné fázi studia
Translated title:
Comparison of students' performance at the beginning and upon completion of their simultaneous interpretation training course
Authors:
Renner, Jakub ; Čeňková, Ivana (referee) ; Jettmarová, Zuzana (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2010
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The thesis aims to di scover any possible relat ionships between the capaci ty of working memory and the abi l i ty to interpret features of modal i ty. Based on this aim, the basic concepts determining the approach to the above quest ion are out l ined (working memory, modal i ty) . An experiment is conducted which on a populat ion of nine subject s invest igates the development of the capacity of working memory (memory span test ) and the abi l i ty to interpret features of modal i ty during the course of interpretat ion t raining (simul taneous interpretat ion of an Engl ish text wi th high incidence of modal i ty). On a populat ion of three subjects a fol low-up experiment invest igates the capaci ty of working memory and the abi l i ty to interpret features of modal i ty of experienced interpreters. Based on an analysis, evaluat ion and stat ist ical processing of the experimental resul ts, the thesis determines that working memory capaci ty and the abil i ty to interpret features of modal i ty may be related. The quant i tat ive research is supplemented by a discussion moving away f rom a purely pos i t ivist paradigm towards the interpretat ive (const ruct ivist ) paradigm; this discussion then out l ines problemat ic areas where further research could cont ribute towards a bet ter understanding of...Práce se zaměřuje na zj ištění vztahu mezi kapaci tou pracovní pamět i a schopnost í t lumoči t prvky modal i ty. S ohledem na toto zaměření jsou vymezeny základní pojmy, které určuj í přístup k řešenému problému (pracovní paměť, modal i ta). Je proveden experiment , který na vzorku deví t i respondentů zj išťuje rozvoj kapacity pracovní pamět i (test kapaci ty pracovní pamět i ) a schopnost i t lumoči t modal i tu během t lumočnického výcviku (simul tánní t lumočení angl ického textu s významným výskytem modálních prost ředků) a na vzorku t ř í respondentů kapaci tu pracovní pamět i a schopnost t lumoči t modal i tu po vstupu do praxe. Na základě analýzy, vyhodnocení a stat is t ického zpracování experimentálních dat dochází práce k závěru, že vztah mezi kapaci tou pracovní pamět i a schopnost í t lumočit modal i tu může existovat . Provedený kvant i tat ivní výzkum je doplněn úvahou překračuj ící pozi t ivi st ické paradigma a směřuj ící k paradigmatu interpretat ivnímu (konst rukt ivist ickému) ; v rámci této úvahy je pak podán náčrt problémových okruhů, jej ichž výzkum by mohl přispět k hlubšímu poznání problému v práci sledovaného (k problému t lumočení modal i ty) .
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/36025