Název:
Lingvistická analýza textů Petra Nikla
Překlad názvu:
Linguistic analysis of Petr Nikl's works
Autoři:
Sigmundová, Alena ; Palkosková, Olga (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Obsahem bakalářské práce je lingvistická analýza textů Petra Nikla. Petr Nikl je všestranný umělec. Jeho hlavní činností je výtvarnictví, dále se věnuje loutkovému divadlu, zpívá se skupinou Lakomé Barky a píše literaturu pro děti. Cílem této práce bylo zjistit, jestli autor ve svých dílech respektuje dětský aspekt, zejména zda používá jen takových jazykových prostředků, které jsou vhodné pro dětského čtenáře. Po důkladné analýze všech Niklových knih (Pohádka o Rybitince (2001), O Rybabě a Mořské duši (2002), Lingvistické pohádky (2006), Záhádky (2007), Jělěňovití (2008) a Niklův Blázníček (2009) jsem došla k závěru, že autor respektuje jen některé prvky dětského aspektu. Syntaktická stavba jeho textů je nekomplikovaná, pro dětského čtenáře vhodná. Z lexikálního hlediska to ovšem tak jednoznačné není. Autor sice využívá jen jednoduchých metafor a přirovnání, používá téměř výhradně slova domácího původu a často užívá slov citově zabarvených, na druhou stranu se však v textech hojně objevují slova knižní a řídká, která většina dětí nemůže znát, a složité poetické neologismy. Na morfologické rovině neshledávám pro děti žádné výrazné překážky. Na rovině fonologické se však objevit mohou, a to zejména pokud se dítě snaží některé texty číst nahlas. Texty totiž často obsahují téměř nevyslovitelné shluky hlásek....The content of this paper is a linguistic analysis of Petr Nikl's texts. Petr Nikl is an all-round artist. His main activity is graphic arts; he is also engaged in the Puppet Theater, he sings with a music group Lakomé Barky and writes children books. The aim of this study is to determine if the author respects the child perspective in his works. Especially if he uses only such language elements, that are appropriate for children. After a thorough analysis of all Nikl's books (Pohádka o Rybitince (2001), O Rybabě a Mořské duši (2002), Lingvistické pohádky (2006), Záhádky (2007), Jělěňovití (2008) a Niklův Blázníček (2009), I concluded that the author respects only some elements of the perspective of a child. The syntactic structure of the text is uncomplicated and therefore children appropriate. From the lexical point of view the situation is not so clear. The author uses simple metaphors, similes, uses words that mostly originate from the national origin, and often uses emotive words. On the other hand, uncommon and literary words and complicated poetic neologisms, that most children cannot know, occur in his texts quite frequently. From the morphological point of view I do not find any significant obstacles, so that children could not read and enjoy his works. But these obstacles can occur on the...
Klíčová slova:
fonetika; jazykové prostředky; lexikologie; literatura pro děti; morfologie; obraz; Petr Nikl; poezie; pohádka; syntax; text; umění; verš; arts; children?s literature; lexicology; linguistic elements; morphology; Petr Nikl; phonetic; picture; poetry; story; syntax; text; verse