Název:
Zaujetí při matematice a orientace na matematiku
Překlad názvu:
Absoption in mathematics and orientation towards mathematics
Autoři:
Kmínková, Eliška ; Pavelková, Isabella (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této práce je rozkrýt, jak různé motivační faktory ovlivňují zaujetí při matematice a podněcují orientaci na matematiku. Výzkumná sonda je založena na dvou hodinách matematiky v maturitním ročníku gymnázia, kdy první probíhala alternativním způsobem a druhá způsobem klasickým. Na základě dotazníkových šetření prověřujeme roli vybraných motivačních faktorů (individuálního zájmu, situačního zájmu, aktuálního zájmu/cílové orientace, výkonové motivace, flow motivace, vnímaného nadání pro matematiku), kterou sehrávají v zaujetí při matematice. Ve středu našeho zájmu také je zanalyzovat to, jakou z hodin žáci budou preferovat. Která hodina bude vyhovovat těm, kteří jsou v matematice úspěšní, a která těm žákům, kterým se v matematice nedaří? Dalším cílem je sledovat skupinu žáků, které jsme si označily jako "orientované na matematiku" tzn. že z ní maturují, chystají se na vysokou školu, kde je matematika jedním z hlavních předmětů, a mají matematiku za oblíbenou, také u nich nás zajímá, zda budou preferovat hodinu klasickou či experimentální? 4In the beginning of my dissertation me and my supervisor set out several objectives. We concerned ourselves on incentives factores acting prejudice in favour of mathematics and incite orientations for mathematics as well. Various kinds of interests (individual, situational, actual, special-interest), achievement motivation, flow experience and perceived capability for mathematics. We prepared two various lessons of mathematics for the students in graduation class of gymnasium - the first one conventional, the second one experimental, alternative method. We concerned ourselves in students' preferences - which classwork is convenient to successful 1 sudents in mathematics and which one to students which go badly in maths. Next objectiv was observing the group of students "orientated on mathematis", preparing themselves for leaving examination in mathematics and preparing themselves for study in faculties where is this subject is one of the major. What influences the love for mathematics? Situation interest - we took of both from lessons comparison by the students and of their flow experience during lessons. Students' flow experience was almost similar in both lessons, though a little bit better flow experience had students in conventional lesson. The students has been enquired which kind of lesson was better...