Original title:
Výuka dějepisu na Mělnicku v 70. a 80. letech 20. století
Translated title:
Teaching history in the Mělník region in the 1970s and 1980s
Authors:
Horáková, Eliška ; Pinkas, Jaroslav (advisor) ; Najbert, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce si klade za cíl popsat výuku dějepisu v období 70. a 80. let 20. století se zaměřením na mělnický region. Zároveň čtenářům přibližuje situaci v Československé socialistické republice během období tzv. normalizace a poměry na Mělnicku ve stejné době. K tomu využívá literaturu, periodika, primární prameny, a především vzpomínky pamětníků - žáků a učitelů. Práce je rozdělena do sedmi kapitol. První kapitola popisuje metodologii výzkumu a vysvětluje, jakým způsobem byly vedeny a hodnoceny rozhovory, které pro účely této práce vznikly. Druhá kapitola charakterizuje poměry v Československu po 21. srpnu 1968 až do Sametové revoluce. Třetí kapitola nastiňuje situaci na Mělnicku ve stejném období, zaměřuje se předevšímna samotné město Mělník. Čtvrtá kapitola se věnuje obecným poměrům ve školství. Pátá kapitola představuje podobu vyučovacího předmětu dějepis v této době a zaměřuje se i na vyučující tohoto předmětu. Šestá kapitola je věnována didaktice dějepisu, nastiňuje, jak vypadaly vyučovací hodiny dějepisu, a analyzuje dobové učebnice. Sedmá kapitola se zabývá metodikou dějepisu - charakterizuje metody a formy výuky, prezentuje i typické pomůcky této doby. Cenným zdrojem informací byly vzpomínky pamětníků. Rozhovorů s pamětníky jsem uskutečnila celkem dvacet dva - deset s žáky a...The aim of this diploma thesis is to describe the teaching of history in the 70s and 80s of the 20th century. It focuses on the Mělník region. At the same time, it introduces the reader to the situation in the Czechoslovak Socialist Republic during the period of so-called Normalization and the situation in the Mělník region during the same period. Literature, periodicals,primary sources, and especially the memories of witnesses - students and teachers - have been used. The thesis is dividedinto 7 chapters. The first chapter describes the methodology of my research and describes they wayI conducted and evaluated my interviews. The second chapter describes the situation in Czechoslovakia after August 21, 1968 until the Velvet Revolution. The third chapter outlines the situation in the Mělník region during the same period, focusing mainly on the town of Mělník itself. The fourth chapter deals with the situation in education in general. The fifth chapter presents the form of the subject of history during this period and focuses on the teachers of this subject. The sixth chapter is devoted to the didactics of history, outlines what the history lessons looked like and analyzes period textbooks. The seventh chapter deals with the methodology of history. It characterizes the methods and forms of teaching...
Keywords:
teaching history - didactics of history - so-called normalization - history of teaching - oral history; výuka dějepisu - didaktika dějepisu - tzv. normalizace - dějiny výuky - orální historie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172226