Název:
"Výstředně, nesmyslně, s rozkoší a zoufalstvím". Sbírka Jiřího Karáska ze Lvovic.
Překlad názvu:
"Eccentrically, illogically, with despair and bliss". Collection of Jiří Karásek ze Lvovic.
Autoři:
Novák, Vít ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (CZ) Zatímco literární dílo básníka a prozaika Jiřího Karáska ze Lvovic (1871-1951) bývá běžně analyzováno v kontextu jeho odlišné sexuality, docházelo zpravidla ve stěžejních statích o jeho umělecké sbírce k opomíjení tohoto podstatného osobního rysu. Výjimku představují stati věnované skupině děl polského malíře a Karáskova blízkého přítele Wlastimila Hofmana (1881-1970), která zobrazují nahé mladíky, v čele s obrazy sv. Šebestiána (1914), Endymiona (1921) a Ganymeda (1925). Tato práce na otevřený diskurz navazuje a polemizuje s dosud vyřčenými závěry. Hlavním prostředkem nazření zmíněných děl i některých Karáskových motivací ke sbírání uměleckých děl se v předkládané argumentaci stává jeho vztah k tělovýchovnému spolku Sokol, pod jehož křídly se déle vznikající sbírka ve 20. letech 20. století institucionalizovala jako Karáskova galerie. KLÍČOVÁ SLOVA Jiří Karásek ze Lvovic, queer teorie, sběratelství, queer sbírka, Karáskova galerie, homosexualita, Sokol, Wlastimil Hofman(EN) While the literary work of the poet and author Jiří Karásek ze Lvovic (1871-1951) is usually analysed in the context of his sexual otherness, this essential personal feature is usually neglected in major scholarly texts on his art collection. The only exception being a few papers devoted to a group of works by the Polish painter and Karásek's close friend Wlastimil Hofman (1881-1970), which depict naked young men, namely the paintings of St. Sebastian (1914), Endymion (1921) and Ganymede (1925). This thesis draws on this discourse and challenges the conclusions reached so far. In the argument presented, the main means of looking at the artworks mentioned and some of Karásek's motivations for collecting is his relationship with the Sokol, an important Czech gymnastic organization, under whose wing the collection became institutionalized as the Karásek's Gallery in the 1920s. KEYWORDS Jiří Karásek ze Lvovic, queer theory, collecting, queer collection, Karásek's Gallery, homosexuality, Sokol, Wlastimil Hofman
Klíčová slova:
Jiří Karásek ze Lvovic|queer teorie|sběratelství|queer sbírka|Karáskova galerie|homosexualita|Wlastimil Hofman|Sokol; Jiří Karásek ze Lvovic|queer theory|collecting|queer collection|Karásek's Gallery|homosexuality|Wlastimil Hofman|Sokol