Original title:
Afázie u mluvčích českého znakového jazyka
Translated title:
Aphasia in Czech Sign Language Users
Authors:
Holubová, Kateřina ; Hudáková, Andrea (advisor) ; Okrouhlíková, Lenka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky) Tématem bakalářské práce jsou projevy afázie u neslyšících lidí - mluvčích českého znakového jazyka. V práci je představeno základní vymezení této poruchy a jsou popsány dosavadní úvahy o lokalizaci jazyka v mozku. Pozornost je věnována i přínosům lingvistiky do zkoumání problematiky afázie. Ústřední část této práce se zabývá afázií ve znakovém jazyce. Jsou v ní popsány projevy této fatické poruchy u dosud zkoumaných cizích znakových jazyků. Součástí práce jsou dvě kazuistiky neslyšících pacientů - mluvčích českého znakového jazyka, kteří v důsledku získaného poškození mozku vykazují projevy fatické poruchy. Kazuistiky jsou zaměřeny na popis jednotlivých reprezentací afázie v různých jazykových rovinách.(in English) The topic of the bachelor thesis is the manifestations of aphasia in deaf people - Czech Sign Language Users. The basic definition of this disorder is presented and the existing considerations about the localization of language in the brain are described. Attention is also focused on the contributions of linguistics to the study of aphasia. The central part of this thesis is concerned with aphasia in sign language. It describes the manifestations of this speech disorder in the foreign sign languages studied so far. The work includes two case studies of deaf patients - speakers of Czech sign language who show manifestations of the fatal disorder due to acquired brain damage. The case studies are aimed at describing different representations of aphasia in different language levels.
Keywords:
aphasia|Czech Sign Language|neurolinguistics|brain damage|deaf patient; afázie|český znakový jazyk|neurolingvistika|poškození mozku|neslyšící pacient
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171950