Název:
Miloš Sovák a reedukace levorukých
Překlad názvu:
Milos Sovak and the reeducation of the left-handen
Autoři:
Černý, Daniel ; Mužáková, Monika (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá problematikou přeučování levorukých v kontextu výzkumu profesora Miloše Sováka. Ukazuje jeho přínos v této oblasti a to, jak konkrétně se zasloužil o formování výuky v následujících letech. V práci je charakterizována levorukost, lateralita, jsou dány příklady diagnostiky laterality jednotlivých testů. V teoretické části se dále autor zamýšlí nad šířkou kontextu přeučování nejen levorukých, kdy jakékoliv násilné přeučování může vést k důsledkům na celý život. V praktické části byl zvolen kvalitativní výzkum, který je proveden na základě polostrukturovaného rozhovoru vedeného s pěti respondenty, kteří v rámci rozhovoru odpovídají na otevřené i uzavřené otázky ohledně metod a přístupu k jejich přeučování a dále vnímání přeučovacího procesu jimi samými. Z výzkumu vyplývá, že neexistuje žádný znak, který by byl společný menšímu množství přeučovaných lidí, a tudíž je vysoce nepravděpodobné, že existuje znak, který by charakterizoval celou početnou skupinu přeučovaných osob. Vzhledem k výzkumnému vzorku nicméně není možné vyvodit závěr širší platnosti. KLÍČOVÁ SLOVA Miloš Sovák, levoruký, přeučování, reedukace, leváctví, životní příběhThis diploma thesis deals with the issue of left-handed retraining in the context of the research of Professor Miloš Sovák. It shows his contribution in this area and how he specifically contributed to the formation of teaching in the following years. The work is characterized by left-handedness, laterality. Examples of diagnostics of laterality of individual tests are given. In the theoretical part, the author also considers the breadth of the context of re-teaching not only the left-handed, where any violent re-learning can lead to consequences for life. In the practical part, a qualitative research was chosen, which is conducted on the basis of a semi-structured interview conducted with five respondents who answer open and closed questions about methods and approaches to their re-learning and their perception of the re- learning process. Research shows that there is no trait that is common to a smaller number of trainees, and therefore it is highly unlikely that there is a trait that would characterize a large group of trainees. However, given the research sample, it is not possible to draw a broader conclusion. KEYWORDS Milos Sovak, left-haned, retraining, reeducation, lavage, life story
Klíčová slova:
levoruký; leváctví; Miloš Sovák; přeučování; reedukace; životní příběh; lavage; left-haned; life story; Milos Sovak; reeducation; retraining