Original title:
České teenagerovské komedie nultých let
Translated title:
Czech Teen Comedies of the 2000s
Authors:
Hezinová, Sandra ; Bláhová, Jindřiška (advisor) ; Szczepanik, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná diplomová práce si klade za cíl postihnout české teenagerovské komedie vzniklé v nultých letech a produkční praxi s nimi spojenou. Za teenagerovský snímek text považuje dílo, které dospívání ve svém obsahu nejen tematizuje, ale primárně na dospívající publikum cílí, jinými slovy jeho tvůrci vědomě pracovali s oslovením adolescentů. Základním konceptuálním rámcem, který k vymezení skupiny filmů využívá, je kategorie filmového cyklu, chápaná jako série typologicky spřízněných filmů, které jsou produkovány během omezeného časového úseku, hlásí se přitom svými žánrovými konvencemi k jednomu dominantnímu trendu. Vybrané snímky jsou nahlíženy v konkrétním historickém okamžiku, s důrazem kladeným na kontext dobového filmového a mediálního průmyslu. Metodologicky se studie opírá o industriálně orientovanou žánrovou teorii, která žánr pojímá v prvé řadě jako průmyslový koncept a zkoumá ho ve vztahu k filmovému obchodu. Práce současně vychází z produkčních studií a skrze vedené rozhovory s tvůrci zkoumá praxi uplatněnou při výrobě teenagerovských komedií. Zajímá se o to, jak jednotliví producenti dobové možnosti ke své práci využívali, jak se průmyslové podmínky propisovaly do jejich činnosti a jak sami o žánru, popřípadě cyklu uvažovali.This diploma thesis focuses on Czech teen comedies produced during the 2000s and the production practices associated with them. The thesis defines a teenage film as a film that not only thematizes adolescence, but primarily targets an adolescent audience. In other words, the film's creators were consciously aiming at teenagers. The basic conceptual framework used to select individual films is the category of film cycle, which is defined as a series of typologically related films produced over a limited period of time, while also conforming to the same genre conventions of a dominant genre trend. The selected films are analyzed at a specific historical moment with emphasis on the wider context of the contemporary film and media industry. The methodological approach is based on production studies and industrially oriented genre theory which views genre primarily as an industrial concept that should be examined in relation to the film business. The analysis of the production practice used in the teen comedies is grounded in interviews with the film creators. This thesis aims to show how individual producers used the business opportunities available to them at the time, how the industrial conditions are reflected in their work, and how they thought about the concepts of genre and film cycle while...
Keywords:
cinema|film industry|teen comedies|genre|cycle|film production; kinematografie|filmový průmysl|teenagerovské komedie|žánr|cyklus|filmové producentství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171639