Original title:
Alternativní paliva v dopravě
Translated title:
Alternative fuels for transport
Authors:
Běláčková, Adéla ; Dvořák, Antonín (advisor) ; Hadrabová, Alena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Alternativní paliva v dopravě se zabývá srovnáním alternativních paliv či pohonů oproti klasickým palivům z pohledu ekonomické konkurenceschopnosti a environmentálních přínosů či dopadů. Práce nejprve blíže pojednává o důvodech pro hledání alternativních paliv, kterými jsou především extrémní závislost odvětví dopravy na ropě a emise škodlivých látek. Dále se zaměřuje na jednotlivé druhy alternativních paliv, jejich charakteristiku a legislativní rámec zavádění v EU a ČR, včetně možnosti daňového zvýhodnění či dotačního financování. Environmentální srovnání paliv je omezeno zejména na emise škodlivých látek lokálního a globálního významu z pohledu tzv.Well-to-Wheel analýzy, sledující celý životní cyklus paliva. Praktická část potom přináší srovnání celkových, fixních i variabilních nákladů spojených se zaváděním jednotlivých alternativních paliv v silniční dopravě. Cílem práce je nalezení ekonomicky optimální varianty při zohlednění environmentálních omezení. Práce byla zapsána z podnětu občanského sdružení Krkonošské Metro, které plánuje její výsledky využít jako podklad pro realizaci konkrétního projektu v železniční dopravě.The thesis Alternative fuels for transport is dealing with the topic of economic competitiveness and environmental advantages of alternative fuels in comparison to classical oil fuels in transport. First, the main transport related problems are discussed in detail, including the dependency on oil, emissions from transport and their impact on human health and the environment. Then, the different types of alternative fuels are presented, including the legal framework, possibility of tax exemption and subsidy financing. The comparison of emissions of alternative and classical fuels follows the logic of the whole life cycle of a fuel, using the Well-to-Wheel analysis as method. Emissions of greenhouse gases and emissions of pollutants of local importance are observed. The cost comparison is based on experience in public bus transport in the Czech Republic. Fixed, variable and total costs are compared for classical diesel, biodiesel, natural gas, LPG, hydrogen and an electric vehicle. The purpose of the study is to decide which of the alternative fuels represents a cost competitive option in comparison to classical diesel and also provides a reduction in total emissions. The results of the study are designed to help Krkonošské Metro Association to choose a suitable alternative fuel for a project in rail transport.
Keywords:
alternative fuels; cost comparison; emissions; transport; alternativní paliva; doprava; emise; srovnání nákladů
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/8565