Original title:
Využívání materiálních didaktických prostředků ve výuce přírodopisu na vybraných základních školách v Liberci
Translated title:
Using of Material Didactic Aids in Teaching of Biology on Selected Lower-secondary Schools in Liberec
Authors:
Beňová, Pavla ; Vojíř, Karel (advisor) ; Pavlasová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na využití materiálních didaktických prostředků ve výuce přírodopisu na vybraných školách v Liberci. Práce je rozdělena na dvě části. První z nich je literární rešerše, která na základě odborné literatury charakterizuje didaktické prostředky obecně. Cílem práce bylo důkladněji se věnovat didaktickým pomůckám, které jsou hlavní součástí materiálních didaktických prostředků. Dále se zaměřit na funkci prostředků ve vyučovacích hodinách a při jejich výběru představit možnosti a zásady, kterými je vhodné se řídit, aby jejich použití bylo co nejefektivnější. Druhá, praktická, část přináší výsledky pozorování z celkem 29 vyučovacích hodin otevřených na 3 základních školách v Liberci. Analýza posbíraných dat nám přinesla informace o tom, jak velkou část vyučovací hodiny sledovaní učitelé věnují využívání materiálních didaktických prostředků. Na základě časové vytíženosti jsme získali přehled o preferovaných prostředcích a mohli jsme zhodnotit, zda se jedná o prostředky tradiční (sešit, klasická tabule, učebnice) či prostředky moderní (služby internetu, interaktivní tabule).The thesis focuses on the use of material didactic resources in teaching science at selected schools in Liberec. The thesis is divided into two parts. The first part is a literature survey, which characterizes didactic means in general on the basis of scientific literature. The aim of the thesis was to look more thoroughly at didactic aids, which are the main part of material didactic resources. Furthermore, to focus on the function of the resources in the classroom and to present the options and principles that should be followed when selecting them in order to make their use as effective as possible. The second, practical part, presents the results of observations from a total of 29 lessons which were taught as open lessons, in 3 primary schools in Liberec. The analysis of the collected data provided us with information on how much of the lesson the observed teachers devote to the use of material didactic resources. On the basis of the time load, we got an overview of the preferred resources and could evaluate whether they are traditional (workbook, classical blackboard, textbooks) or modern (Internet services, interactive whiteboards).
Keywords:
choice of aids; didactic aids; Didactic material means; observation; science; use of didactic means; Didaktické materiální prostředky; didaktické pomůcky; pozorování; přírodopis; využívání didaktických prostředků; výběr pomůcek
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171485