Original title:
Role mnohojazyčnosti v kurzech češtiny jako druhého jazyka v programu Erasmus+
Translated title:
The role of multilingualism in Czech language courses for Erasmus+ students
Authors:
Kozák, Jaromír ; Převrátilová, Silvie (advisor) ; Šormová, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Mnohojazyčnost je v současné době, zejména v zahraničí, hojně diskutovaným tématem. Cílem je zjistit, zda a jak se projevuje role mnohojazyčnosti ve výuce češtiny jako druhého jazyka v kontextu kurzů pro Erasmus+, kde jazyková výbava vyučujících i studentů odpovídá požadavkům jazykové politiky EU - znalost minimálně dvou cizích jazyků. V teoretické části jsou nejdříve vysvětleny termíny mnohojazyčnost (multilingvismus) a dvojjazyčnost (bilingvismus) zejména v zahraniční odborné literatuře. Dále je představena jazyková politika EU a aktuální stav výzkumu mnohojazyčnosti v jazykovém vyučování. V závěru teoretické části práce prezentuje didaktiku mnohojazyčnosti a komunikační přístup. Hlavním zdrojem dat pro empirickou část jsou nahrávky hodin češtiny v kurzech pro studenty Erasmu+ na FF UK pořádaných ve spolupráci ÚČJTK a Zahraničního oddělení v rámci praxí pro učitele oboru Učitelství češtiny jako cizího jazyka, které proběhly prezenčně i online. V praktické části je nejdříve představen koncept výuky češtiny na FF UK pro studenty programu Erasmus+. Poté bude práce analyzovat a interpretovat data a zaměří se na projevy mnohojazyčnosti ve výuce češtiny v tomto typu kurzů. Práce se nejdříve zaměřuje na angličtinu a poté přináší analýzu dalších cizích jazyků ve výuce. V závěru jsou prezentovány výukové...Multilingualism is currently a much discussed topic, especially abroad. The objective of this thesis is to examine whether and eventually how multilingualism affects the process of learning Czech as a second language within Erasmus+ language courses. The language skills of both the lecturers and the students of these courses meet the EU language policy requirement to master at least two foreign languages. In the theoretical framework of the thesis, the terms multilingualism and bilingualism are explained, citing mainly foreign scholarly literature. The focus is then shifted to the EU language policy and the current state of research into multilingualism in language teaching. In the last part of the theoretical framework, multilingualism didactics and the communicative approach are introduced. The chief data source for the following empirical research are audio recordings of Czech language courses for Erasmus+ students of the Faculty of Arts, Charles University in Prague. The data gathered from the classes are then analyzed and interpreted, with a focus on the manifestations of multilingualism. The thesis first deals with English, other foreign languages used in the courses follow. In the closing part, several teaching situations in which the multilingualism didactics is present are introduced, as...
Keywords:
Multilingualism|bilingualism|second language|didactics of multilingualism; Mnohojazyčnost|multilingvismus|bilingvismus|dvojjazyčnost|druhý jazyk|didaktika mnohojazyčnosti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171606