Original title:
Transdidaktika z pohledu začínajícího pedagoga
Translated title:
Transdidactics from a new teacher's point of view
Authors:
Pelán, Jan ; Zicha, Zbyněk (advisor) ; Dvořáková, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá poměrně novým didaktickým postupem - transdidaktikou. Transdidaktika je zde popisována jako možná alternativa při podpoření snahy o sjednocování učiva pomocí mezipředmětových vztahů v rámci úžeji či šířeji pojaté abstrakce. První část diplomové práce je věnována popisu transdidaktického přístupu. Druhá kapitola obsahuje pohled začínajícího pedagoga na výuku s ohledem na transdidaktický přístup. Třetí kapitola ukazuje možné příklady, jak lze propojovat mezipředmětové vztahy na různých úrovních s ohledem na vyučovací předmět dějepis.The focus of this diploma thesis is on a relatively new didactic approach called Transdidactics. Transdidactics is argued as a viable approach in supporting the effort to link any subject curriculum through interdisciplinary relationships, within both narrower and broader abstraction. In the first part of this thesis, Transdidactics approach is thoroughly researched and explained. The second part is focusing on Transdidactics from a new teacher's point of view of view. The third part then uses the subject of History to explain and showcase how to use interdisciplinary relationships inreal life.
Keywords:
content; Content transformation; Instrumental praxis; racionality; Transdidactics; instrumentální praxe; obsah; obsahová transformace; rozumnost; transdidaktika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171126