Original title:
Evaluace primárně preventivního programu pedagogicko-psychologické poradny
Translated title:
Evaluation of an Educational-Psychological Counselling Centre's Primary Prevention Programme
Authors:
Divišová, Nikola ; Pavlas Martanová, Veronika (advisor) ; Presslerová, Pavla (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V rámci bakalářské práce byla provedena evaluace primárně preventivního programu vybrané pedagogicko-psychologické poradny. Cílem bylo zhodnotit, zda program naplňuje kritéria uvedená ve Standardech odborné způsobilosti poskytovatelů programů školské primární prevence rizikového chování, dále definovat jeho silné a slabé stránky a na základě zjištěných poznatků formulovat doporučení pro další zlepšení programu. Teoretická část se věnuje tématu primární prevence, důležitým pojmům v oblasti primární prevence a podstatným publikacím. Samostatná kapitola je věnována i teorii v oblasti evaluace. V empirické části je zhodnocen program všeobecné primární prevence, jejž realizuje jedna z pražských pedagogicko-psychologických poraden. V této části jsou rovněž popsány jeho slabé a silné stránky a uvedena doporučení pro další zlepšení programu. Hodnotícím nástrojem byly zmíněné Standardy odborné způsobilosti poskytovatelů programů školské primární prevence rizikového chování. Kromě kritérií obsahují i bodovací systém, jenž byl pro účely hodnocení rovněž převzat. Evaluace ukázala, že některá kritéria uvedená ve výše zmíněné publikaci nejsou naplněna, a odhalila problematické oblasti i další záležitosti hodné pozornosti. V mnoha ohledech si však vybraný program vede velmi dobře. Výsledná doporučení jsou...This bachelor thesis evaluates a primary prevention programme of one educational- psychological counselling centre. The aims of the thesis were to evaluate whether the programme met the Professional Competency Standards for School Providers of Primary Prevention of Risk Behavior, to describe its strengths and weaknesses and to formulate recommendations for further improvements of the programme. The theoretical part of the thesis deals with the topic of primary prevention, important terms in the field of primary prevention and relevant publications. There is a chapter dedicated to theory of evaluation as well. The empirical part of the thesis evaluates the programme of universal primary prevention implemented by an educational-psychological counselling centre in Prague. It contains descriptions of the programme's strengths and weaknesses, as well as recommendations for further improvements. The Professional Competency Standards for School Providers of Primary Prevention of Risk Behavior were used as the evaluation tool. The scoring system provided together with the Standards was used for this purpose as well. The evaluation showed that some standards in the mentioned publication were not met by the programme. Some problematic areas and other issues worthy of attention were also identified and...
Keywords:
counselling; primary prevention; risk behavior; poradenství; primární prevence; rizikové chování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/170672