Název:
Sociální sebepojetí u dívek s Aspergerovým syndromem
Překlad názvu:
Social self-concept of girls with Asperger syndrome
Autoři:
Slavíčková, Kateřina ; Vozková, Anna (vedoucí práce) ; Tetourová, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce kvalitativně zpracovává rozhovory dívek a jejich pečujících osob na téma přátelských vztahů a sociálního sebepojetí. Cílem práce je kromě pojetí přátelství objasnit obraz sociálního sebepojetí dívek, tedy jak vnímají svou vlastní účinnost v oblasti navazování přátelských vztahů, která je následně dána do souvislosti s tím, jak si myslí jejich pečující osoby, že by dívky dané sociální situace zvládly. V teoretické části práce nejdříve vymezuje problematiku Aspergerova syndromu, poté sociálního sebepojetí, kde se konkrétně zaměřuje na stěžejní koncept celé práce, koncept self- efficy od Alberta Bandury, úžeji pak pojetí sociálního self-efficacy od Jennifer Connoly a v neposlední řadě se věnuje oblasti přátelství. Empirická část nejdříve vymezuje obecný výzkumný problém a zahrnuje výzkumnou otázku. Věnuje se metodě, sběru dat a způsobu jejich zpracování. Konkrétně pak vymezuje metodu zakotvené teorie (grounded theory). Také prezentuje výsledky z části sociálního self-efficacy a obsahuje interpretaci výsledků. V diskuzi poté dále rozebírá propojení těchto výsledků s literaturou a zahrnuje možné limity práce. Klíčová slova: Sociální self-concept, Aspergerův syndrom, adolescence, dívky, přátelství, vědomí vlastní účinnostiThis bachelor thesis qualitatively analyses interviews of young girls and their carers on the topic of relationships with friends and social self-concept. Apart from the concept of friendship, the aim of the thesis is to clarify the image of the interviewed girls' social self-concept, i.e. how they perceive their own effectiveness in establishing friendships, which is then related to how their carers think that the girls could handle such social situations. The theoretical part of the thesis defines the issue of Asperger's syndrome, social self-concept, focusing specifically on the main concept of the whole thesis, as well as Albert Bandura's concept of self-efficacy. The thesis then focuses on Jenniffer Connolly's concept of social self- efficacy and last but not least, it deals with the concept of friendship. The empirical part first defines the general research problem and includes the research question. It deals with method, data collection and with how they are processed. It then specifically defines the method of grounded theory. The empirical part also presents the results of the social self-efficacy section and contains the interpretation of the results. The discussion then further analyses the connections of these results with literature and includes possible limits of the theses. Klíčová...
Klíčová slova:
Aspergerův syndrom; dívky; přátelství; self-efficacy; sociální sebepojetí; Asperger syndrome; friendship; girls; self-efficacy; social self-concept