Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Předškolní vzdělávání. Nerovné šance předškolních dětí na stejně kvalitní a dostupné vzdělávání a důsledky, které z toho plynou
Original title:
Předškolní vzdělávání. Nerovné šance předškolních dětí na stejně kvalitní a dostupné vzdělávání a důsledky, které z toho plynou
Translated title:
Preschool education. The unequally chance to the uniform quality and accessibility of preschool education and the consequences which result from
Authors:
Rokosová, Hana ; Veselý, Arnošt (advisor) ; Basl, Josef (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce "Předškolní vzdělávání v České republice. Nerovné šance předškolních dětí na stejně kvalitní a dostupné vzdělávání a důsledky, které z toho plynou" analyzuje v rámci vzdělávací politiky a legislativy České republiky podmínky, ve kterých se realizuje předškolní vzdělávání a současně se zabývá hlavními aspekty, které přispívají k tvorbě nerovností v této oblasti. V průběhu analýzy tohoto problému bylo identifikováno šest problémových faktorů, které mají největší vliv na předškolní vzdělávání. Jedná se o regionální a prostorovou nedostupnost mateřských škol, rozdíl v hrazení za předškolní vzdělávání v mateřských školách, kvalitu pedagogů a počet dětí, o které se starají, nedostatky v kurikulu v předškolním vzdělávání, rozdílnou kvalitu mateřských škol a nedostatek informací v této oblasti. Aby se však tyto problémy mohly efektivně řešit, je nutné oblast předškolního vzdělávání lépe poznat.The study "Preschool education. The unequally chance to the uniform quality and accessibility of preschool education and the consequences which result from" analyze the conditions of preschool education in terms of education policy and legislation in the Czech republic. The study deal with aspects, which contribute to the inequality in this area. Within the analisis, the six main reasons for the preschool education were identified. In the concrete: Problem of regional inaccessibility of preschool institution, the discrepancy between payment in the preschool institutions, the quality of pedagogue and the nubmer of children, who care for, the problem of curriculum and the quality of preschool institutions. The lack of information on the area of preschool education is also problem. Firstly, the area of preschool education should be more identified to its solution.
Keywords:
education; equality; family; Preschool education; quality; the effects of preschool education; training; efekty předškolního vzdělávání; kvalita; Předškolní vzdělávání; rodina; rovnost; vzdělávání; výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/170564