Název:
Etnonacionální problematika v současných ruských učebnicích dějepisu pro střední školy
Překlad názvu:
The Ethnonational problematics in history textbooks for high schools in current Russia
Autoři:
Kopřivová, Lenka ; Kolenovská, Daniela (vedoucí práce) ; Reiman, Michal (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce "Etnonacionální problematika v současných ruských učebnicích dějepisu pro střední školu" je rozdělena na čtyři části. První celek pojednává o obecné problematice výuky dějepisu. Všímá si, jaké faktory ovlivňují její podobu, a také, jak ona sama utváří jednotlivce a společnost. V druhé části je čtenář seznámen s výukou dějepisu v ruském prostředí, s jejím institucionálním zakotvením, s aktéry, jež na ni působí. Ústřední část práce analyzuje současné ruské středoškolské učebnice a všímá si, jak konkrétně etnonacionální problematiku reflektují, jaký obraz o etnikách žijících v různých dobách na území ruského státu předkládají, a jak ve svém výkladu zohledňují skutečnost, že Rusko vždy bylo mnohonárodnostním státem. Výsledky této analýzy - zásadní linie, jimiž se v současnosti výuka ruského dějepisu o etnonacionálních aspektech odvíjí - jsou shrnuty v závěrečné kapitole.This diploma thesis is called "The Ethnonational problematics in history textbooks for high schools in current Russia" and is divided into four parts. The first one opens the problematics and aspects of history teaching at schools in general, what factors have impact on its performance and, at the same time, how this imprinting influences individuals and the society. Second part is focused on Russian background of teaching and presenting historical events, and also its institutional base, system and major sources of influence. The focal part analyses current history textbooks for high schools in order to point out the approach to miscellaneous ethnics living in Russians lands in the past and now, and the presentation and explanation of the fact, that Russia has ever been a multinational state. The results and conclusions - the main determination in Russian history teaching - are discussed in the last part.
Klíčová slova:
etnonacionální problematika; mnohonárodnostní stát; Rusko; učebnice dějepisu; vzdělávání; výuka dějepisu; Education; ethnonational problematics; history teaching; history textbooks; multinational state; Russia