Original title:
Copingové strategie při ztrátě sluchu u mladých lidí
Translated title:
Coping strategies in case of hearing loss in young age
Authors:
Krátká, Anna ; Presslerová, Pavla (advisor) ; Kucharská, Anna (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje tématu ztráty sluchu v mladém věku. Zaměřuje se na proces vyrovnání se ztrátou sluchu, k níž došlo v období adolescence a mladší dospělosti. Cílem práce je zjistit, jak účastníci studie samotné ohluchnutí prožívali, jak se s ním vyrovnávali, jaké techniky jim pomáhaly ztrátu sluchu zvládnout a co jim bylo v jejich okolí podporou, a co naopak proces ztěžovalo. Práce se skládá ze dvou částí - z teoretické a praktické. Teoretická část nejprve přibližuje význam sluchu a dopad sluchových vad na život jedince, definuje osoby se sluchovým postižením a věnuje se vymezení postlingválně ohluchlých jedinců ve skupině osob se sluchovým postižením. Dále se zabývá charakteristikou vývojových období adolescence a mladší dospělosti. Ústřední část práce tvoří kapitola zaměřená na stres, copingové strategie obecně i na coping vztahující se konkrétně ke ztrátě sluchu, jakožto k těžké životní situaci. Pro praktickou, tedy empirickou, část byl zvolen kvalitativní výzkum. Data byla sbírána pomocí polostrukturovaného rozhovoru s 6 respondenty, kteří mají zkušenost se ztrátou sluchu v mladém věku. Jako klíčovými faktory se ukázaly být podpora od okolí a celková reakce okolí na změnu komunikace a přizpůsobení se podmínkám a potřebám ohluchlých. Ze zjištění vyplývá doporučení zejména pro rozšíření...The bachelor thesis is devoted to the topic of hearing loss in young age. The thesis is focused on the process of coping with hearing loss acquired in adolescence and young adulthood. The aim of this bachelor thesis is to examine ways, how people experienced the acquired deafness, how they coped with it, which processes helped them to deal with the deafness and where they found support, and vice versa what makes the coping process harder. The thesis consists of two parts - a theoretical and a practical one. The first, theoretical part describes the meaning of hearing ability and consequences of hearing impairments on human life, and focuses on defining people with hearing impairment and on specification of post- lingual deaf people in the group of people with hearing impairment. It follows up with characterization of developmental periods of adolescence and early adulthood. The main part is the chapter of stress, of coping strategies in general and of coping with hearing loss as a hard life situation specifically. For practical empirical part, was chosen a technique of qualitative research. The data were collected by semi-structured interviews with 6 respondents, who have had experience with hearing loss in young age. The support of others and their overall reaction to the change of communication...
Keywords:
acquired deafness; adolescence; adulthood; coping; coping strategy; coping style; Deaf; deaf; hearing loss; adolescence; coping; copingová strategie; copingový styl; mladší dospělost; neslyšící; ohluchlí; ztráta sluchu; získaná hluchota
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/170668