Original title:
Barevná terminologie v mateřské škole
Translated title:
Colour terminology in pre-school education
Authors:
Marková, Kateřina ; Kafková, Helena (advisor) ; Daniel, Ladislav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Barevná terminologie v mateřské škole AUTOR: Kateřina Marková KATEDRA: Katedra výtvarné výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. ABSTRAKT: Práce je zaměřena na prozkoumání obratů barevné terminologie v prostředí konkrétní mateřské školy, na realizaci výtvarných činností zaměřených na rozvoj funkčního slovníku výtvarné výchovy s důrazem na barvy, zejména ve smyslu tonality. Teoretická část práce obsahuje rešerše z literatury a komentáře k nim. Text se, kromě pedagogických kontextů výtvarné výchovy v mateřské škole, také dotýká tematiky používání barev ve výtvarném umění v různých historických epochách. Po praktické stránce se práce zabývá používáním barev ve vybraném předškolním zařízení. Výzkumná sonda využívá kvalitativní metodologie a obsahuje analýzy dat získaných zúčastněným pozorováním, zaměřeným na vybrané praxe a na portfolia dětských výtvarných prací. KLÍČOVÁ SLOVA: barevná terminologie; odstíny barev; předškolní vzdělávání a výchova; kvalitativní empirická sonda; funkční slovník výtvarné výchovyTITLE: Colour terminology in pre-school education AUTHOR: Kateřina Marková DEPARTMENT: Department of Art Education SUPERVISOR: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. ABSTRACT: The work focuses on studying color terminology in a specific pre-school and on their practical usage in pre-school environment. The core issue is the functional vocabulary of arts education, specifically its part connected to colors, understood predominantly as color tonality. The theoretical part of the thesis consists of literature review and the author's reflections on the studied texts. The work, besides pedagogical contexts of pre-school art education, touches the usage of colors in chosen periods of art history and on the practical side, it describes the usage of colors in a specific preschool environment. The research methods are qualitative and include observation and analysis of individual practices and portfolios and other presentations and data resource. KEYWORDS: color terminology; color shades; pre-school education; qualitative empirical probe; functional dictionary of Arts Education
Keywords:
colour shades; colour terminology; functional dictionary of Arts Education; pre-school education; qualitative empirical probe; barevná terminologie; funkční slovník výtvarné výchovy; kvalitativní empirická sonda; odstíny barev; předškolní vzdělávání a výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/170682