Název:
Projevy spirituality při zvládání stresu z vysokoškolských zkoušek
Překlad názvu:
Manifestations of spirituality in coping with stress caused by university exams
Autoři:
Pustková, Martina ; Beláňová, Andrea (vedoucí práce) ; Doubek, David (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce je základním výzkumem na poli projevů spirituality jako copingové strategie u studentů čelících stresu při přípravě na vysokoškolské zkoušky. Ve snaze doplnit dosavadní převážně kvantitativní výzkumy o kvalitativně zpracovaná data týkající se spirituálního copingu v akademickém prostředí jsem metodou zakotvené teorie provedla analýzu rozhovorů s dvanácti studenty psychologie bezprostředně po absolvování semestrální zkoušky. Základní rozdělení informantů bylo na ty, kteří věří v Boha, kteří věří v existenci něčeho nad nimi a ty, kteří nevěří na nic; racionálně to odmítají. I ti, kteří spiritualitu racionálně odmítají, mohou užívat spirituální coping. Zkouška je zkoumanými studenty psychologie považována za zvládnutelnou na základě přímé úměry "čím více a lépe se na zkoušku připravím, tím pravděpodobněji ji zvládnu". Spiritualita se odráží ve vnímaných možnostech toho, co v rámci přípravy mohou či nemohou ovlivnit vlastní vůlí a spirituální coping tak úzce souvisí s nabýváním kontroly nad situací. Studenti od těch s velmi komplexním vztahem k Bohu, až k těm, pro které duchovní svět není relevantní, se při přípravě na zkoušku snažili získat maximum kontroly nad situací a stavěli se odmítavě k představě předávání kontroly do područí vnějších sil. Spirituální coping tak může být jedním z na...This work is a basic research in the field of manifestations of spirituality as a coping strategy in students facing stress during preparation for university exams. In an effort to supplement the existing mostly quantitative research with qualitative data concerning spiritual coping in the academic environment, I performed an analysis of interviews with twelve psychology students immediately after passing a course exam using the grounded theory method. The basic division of informants was into those who believe in God, who believe in the existence of something beyond this world, and those who do not believe in anything; they rationally reject it. Even those who rationally reject spirituality can use spiritual coping. The psychology students who have participated in this project consider the exam to be manageable on the basis of a direct proportion "the more and better I prepare for the exam, the more likely I am going to pass it". Spirituality is reflected in the perceived possibilities of what they may or may not influence in the preparation by their own will. Spiritual coping is thus closely related to gaining control over the situation. Students, from those with a very complex relationship to God, to those for whom the spiritual world is not relevant, tried to gain maximum control over the...
Klíčová slova:
academic locus of control; copingové strategie; spiritualita; spirituální coping; studenti psychologie; academic locus of control; coping strategies; psychology students; spiritual coping; spirituality