Název:
Zkušenost lesbických rodin s mateřskými školami
Překlad názvu:
Lesbian mother famlies' experience with preschools
Autoři:
Reichertová, Karolina ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Pánková, Barbora (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá tématem zkušenosti lesbických rodin s mateřskými školami. Cílem této práce bylo zmapovat a popsat vztahy mezi rodinou a mateřskou školou z pohledu lesbických matek vychovávajících děti předškolního věku a taktéž zjistit, jakou zkušenost zažívají v mateřských školách tyto děti z perspektivy jejich matek. Teoretická část práce uvádí do problematiky homoparentálních rodin a vztahu mezi rodinou a školou s důrazem na současné poznatky z oblasti zkušeností lesbických a gay rodin se školním prostředím. Empirická část práce představuje kvalitativní výzkum, jehož hlavní metodou byl polostrukturovaný rozhovor. Rozhovory byly uskutečněny s jednou nebo oběma matkami. Výzkumný soubor tvořilo šest rodin. Získaná data byla podrobena tematické analýze, která odhalila několik významných oblastí týkajících se vztahu těchto rodin s prostředím mateřské školy. Výsledky ukázaly, že všechny rodiny jsou ohledně svého rodinného uspořádání otevřené a již od prvního kontaktu s mateřskou školou se prezentují jako homoparentální. V souvislosti s jejich rodinným modelem nebyly v rámci vztahů s učitelkami, ostatními rodiči ani dětmi popisovány téměř žádné negativní zkušenosti. Znevýhodnění pociťovaly rodiny pouze v kontextu administrativních úkonů, kdy se projevuje absence rodičovských práv sociálních...This bachelor thesis discusses the topic of lesbian mother families' experience with preschools. The primary aim of the thesis is to map and describe relationships between families and their children's preschools from the perspective of lesbian mothers, and also examine what experience these children have with preschools from their mothers' perspective. Theoretical chapters introduce subject of homoparental families and relationship between family and school with emphasis on current knowledge of lesbian and gay parents' experience in preschool environments. Empirical chapters present qualitative research, whose main method was a semi-structured interview. Interviews were conducted with one or both mothers. The research sample consisted of six families. The obtained data was subjected to thematic analysis, which revealed several important areas concerning the relationship of these families with preschools. The results revealed that all families are open about their family structure since the first contact with educators. Almost no negative experience related to their lesbian family status was described in relationship with teachers, other parents or children. The only marginalization was described in the context of administration, when the absence of social mothers' parental rights manifests....
Klíčová slova:
duhové rodiny; homoparentální rodičovství; lesbické rodiny; LGBT; rodina; škola; family; homoparental families; lesbian parents; LGBT; school