Název:
Implementace metody Learning Stories do předškolního vzdělávání v České republice
Překlad názvu:
Implementation of the Learning Stories method in pre-primary education in the Czech Republic
Autoři:
Bitnerová, Martina ; Loudová Stralczynská, Barbora (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na problematiku hodnocení procesů učení dětí v předškolním věku. Cílem diplomové práce je zkoumat možnosti implementace metody Learning Stories v českém předškolním vzdělávání. Metoda slouží jako nástroj k dokumentaci, hodnocení a podpoře učení dětí v mateřské škole a je jednou z metod formativního hodnocení, která se uplatňují v předškolním vzdělávání v zahraničí. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část charakterizuje předškolní věk a jeho specifika, analyzuje zákonitosti učení dítěte a současné přístupy k pedagogické diagnostice, její typy, metody, prostředky a zakotvení v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Uvádí klíčové informace k metodě Learning Stories. Empirická část stanovuje cíle výzkumu a jeho metodologii. Realizovaný akční výzkum spočíval v komplexní práci s metodou Learning Stories, která je založena na pozorování dítěte, dokumentaci, hodnocení jeho učení a vytvoření příběhu (tzv. Learning Story) o jeho procesech učení. Šetření zjišťuje, jaký přínos má metoda Learning Stories pro dítě a jak lze metodu Learning Stories implementovat v prostředí mateřské školy. Formuluje metodicko-organizační doporučení. Analyzuje, zda se zlepšila kvalita procesů hodnocení ve vybrané mateřské škole. V rámci dotazníkového šetření mezi rodiči dětí...The diploma thesis focuses on the issue of evaluating the learning processes of preschool children. The aim of the diploma thesis is to examine the possibilities of implementing the Learning Stories method in Czech preschool education. The method serves as a tool for documentation, evaluation and support of children's learning in kindergarten and is one of the methods of formative evaluation that are used in preschool education abroad. The work is divided into two parts. The theoretical part characterizes preschool age and its specifics, analyzes the patterns of learning of the child and current approaches to pedagogical diagnostics, its types, methods, means and anchoring in the Framework Educational Program for Preschool Education. Provides key information about the Learning Stories method. The empirical part sets the goals of the research and its methodology. The implemented action research consisted of comprehensive work with the Learning Stories method, which is based on observing the child, documenting, evaluating his learning and creating a story (so-called Learning Story) about his learning processes. The survey finds out how the Learning Stories method has a benefit for the child and how the Learning Stories method can be implemented in a kindergarten environment. Formulates methodological...
Klíčová slova:
akční výzkum; formativní hodnocení; metoda Learning Stories; pedagogická diagnostika; Předškolní vzdělávání; action research; formative evaluation; Learning Stories method; pedagogical diagnostics; Preschool education