Název:
Funkce a využití učebnic pro výuku informaticky zaměřených předmětů vzdělávací oblasti ICT na středních odborných školách v ČR
Překlad názvu:
Function and using textbooks for Informatics and ICT subjects in secondary vocational schools in the Czech Republic
Autoři:
Soucha, Filip ; Černochová, Miroslava (vedoucí práce) ; Neumajer, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce je zjistit, zda žáci a učitelé na středních odborných školách a středních odborných učilištích využívají tištěné učebnice IKT, jakým způsobem využívají jakých důvodů případně tištěné učebnice nepoužívají jak si představují ideální tištěné učebnice pro IKT předměty Teoretická část se zabývá pojmem učebnice a oučasný tištěných učebnic výzkumné části jsou představeny výsledky kvantitativního výzkumného šetření alizovaného mezi žáky vybrané střední odborné školy a středního odborného učiliště učiteli různých středních odborných škol a středních odborných učilišť Výzkumné šetření bylo provedeno pomocí dotazníkového šetření. Dotazník pro žáky se skládal z položek. Dotazník pro učitele z 16 položek. výzkumného šetření že žáci tištěné učebnice nevyžadují ani nepotřebují. Stejně tak i pro učitele tištěné učebnice nejsou hlavním zdrojem informací v předmětech IKT, přestože někteří je využívají k sestavování učebního plánu, rozvržení si látky nebo zadávání domácích úkolů. Jako představu ideální učebnice mají učitelé sadu tematicky zaměřených učebnic vždy na jednu oblast. Protikladem jsou žáci, kteří ani nemají představu ideální učebnice měla vypadat, zřejmě kvůli pohlcení moderními technologiemi, které u žáků způsobuje nevyužívání tištěných učebnic. KLÍČOVÁ SLOVA učebnice, adolescent, učitelThe aim of this thesis is to ascertain if the secondary vocational school students and teachers use printed textbooks in their ICT lessons, how they use them alternatively, what are their reasons not to use them. Lastly, if there is any notion about the ideal textbook for ICT classes. The theoretical part deals with the textbook concept and also discusses the contemporary status of printed textbooks. The research presents the results of quantitative survey performed among the pupils n=188 of a particular secondary vocational school and the teachers of various secondary vocational schools. The research was carried out via the questionnaires - the one for learners consisted of 15 items, the other for teachers consisted of 16 items. We found out that the textbooks are neither required nor needed by students and teachers alike however, some teachers utilize them as a support for the planning of their own teaching process. Nevertheless, they would appreciate the set of several textbook focused on specific fields. On the contrary, the students do not even have any suggestion of the ideal textbook concept, they are likely to be overwhelmed by the modern technologies. KEYWORDS textbook, informatics, adolescent, teacher
Klíčová slova:
adolescent; informatika; učebnice; učitel; adolescent; informatics; teacher; textbook