Original title:
Didaktické prostředky ve výchově ke zdraví
Translated title:
Didactic methods in Health education
Authors:
Procházková, Jitka ; Kovaříková, Miroslava (advisor) ; Syřiště, Ivo (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá didaktickými prostředky výuky Výchovy ke zdraví a výzkumem vybraných online zdrojů využitelných pro výuku Výchovy ke zdraví na druhém stupni základních škol a škol středních. Cílem práce je ověřit kvalitu materiálů dostupných online vhodných k použití ve výuce Výchovy ke zdraví a ukázat jejich praktické využití. Materiály jsou ověřovány z hlediska kvality materiálů, jejich praktického využití při výuce a zaměření z hlediska stupně vzdělávání. Dostupné materiály jsou ověřeny analýzou, která je zaměřena na prověření materiálů z hlediska vědeckosti, přiměřenosti, praktičnosti a vhodnosti využití v konkrétním stupni vzdělávání. Praktické využití materiálů je ověřeno praktickým využitím ve výuce a metodou strukturovaného rozhovoru s kolegy. Teoretická část práce je zaměřena na druhy didaktických prostředků a výzkumná část na analýzu konkrétních didaktických prostředků. Praktická část se zabývá užitím dostupných didaktických prostředků ve výuce. Práce obsahuje přehled vybraných,dostupných didaktických prostředků využitelných ve výuce Výchovy ke zdraví s ohledem na jejich obsah, kvalitu a přiměřenost. Práce dále nabízí ukázku využití dostupných didaktických prostředků ve výuce Výchovy ke zdraví.This diploma thesis deals with the didactic means of teaching health education and research of selected online resources usable for teaching health education at the second stage of primary and secondary schools. The aim of the work is to verify the quality of materials available online suitable for use in teaching health education and to show their practical use. The materials are verified in terms of the quality of materials, their practical use in teaching and focus in terms of the level of education. The available materials are verified by an analysis, which is focused on the examination of materials in terms of science, adequacy, practicality and suitability for use in a particular level of education. The practical use of materials is verified by practical use in teaching and the method of structured interviews with colleagues. The theoretical part of the work is focused on the types of teaching aids and the research part on the analysis of specific teaching aids. The practical part deals with the use of available teaching aids in teaching. The thesis contains an overview of selected, available didactic tools usable in the teaching of health education with regard to their content, quality and adequacy. The work also offers a demonstration of the use of available teaching aids in the teaching of...
Keywords:
: Didactic Methods; Community; Competence; Critical Thinking; Environmental Education; Sustainable Development; Didaktické metody; enviromentální výchova; kompetence; Komunita; Kritické myšlení; Udržitelný rozvoj
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/170120