Original title:
Využití portfolia dítěte při zápisech do prvních tříd základní škol
Translated title:
Use of the child's portfolio when enrolling in primary school
Authors:
Hotová, Jana ; Koželuhová, Eva (advisor) ; Hejlová, Helena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje tématu využití dětských portfolií, zejména se zaměřuje na dětská portfolia jakožto na možný diagnostický prostředek při zápisu do základních škol. Hlavním cílem diplomové práce je zjistit, jaké jsou možnosti využití dětského portfolia při zápisu do prvních tříd a jak nahlížejí učitelé základních škol na možnost využití dětských portfolií při zápisu do prvních ročníků základního vzdělávání. Teoretická část práce se zaměřuje na témata přechodu dítěte z mateřské školy do základního vzdělávání realizace zápisů do základní školy v minulosti a dnes, dále pak školní zralost a připravenost. Objasňuje pojem dětské portfolio, představuje jeho tvorbu a využití v MŠ, další možnost a způsob využití dětského portfolia i mimo mateřskou školu, zejména pak jako diagnostický prostředek pro určení školní zralosti a připravenosti v procesu zápisu dětí do základního vzdělávání. Empirická část je vedena jako kvantitativní výzkumné šetření s využitím metody dotazníkového šetření s cílem odpovědět na hlavní výzkumnou otázku: "Jaké jsou možnosti využití dětského portfolia při zápisu do prvních tříd?" K získání odpovědí na výzkumné otázky bylo využito analýzy dat získaných z dotazníkového šetření. Výsledkem diplomové práce je návrh podoby ideálního dětského diagnostického portfolia, které by mohlo...The diploma thesis is focused on the topic of using of children's portfolios, but especially focuses on children's portfolios as a possible diagnostic tool when enrolling in primary schools. The main goal of the diploma thesis is to find out what are the possibilities of using children's portfolios when enrolling in the first class and how teachers view the possibility of using children's portfolios when enrolling in the first years of basic education. The theoretical part of the thesis focuses on the topics of the child's transition from kindergarten to basic education, the implementation of enrollment in primary school in the past and today, as well as school maturity and preparedness. Children's portfolio, its creation and use in kindergarten represents another possibility and way of using children's portfolio outside kindergarten, especially as a diagnostic tool for determining school maturity and preparedness in the process of enrolling children in primary education. The empirical part is conducted as a quantitative research survey using the research methods of a questionnaire survey in order to answer the main research question: "What are the possibilities of using children's portfolio when enrolling in the first classes?". The result of the diploma thesis is a proposal of he content of the...
Keywords:
portoflio; school maturity and readiness; starting school; portfolio; vstup do školy; školní zralost a připravenost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/157411