Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Rozdíly v zapamatování a pochopení antické pověsti přečtené versus uchopené metodami a technikami dramatické výchovy.
Original title:
Rozdíly v zapamatování a pochopení antické pověsti přečtené versus uchopené metodami a technikami dramatické výchovy.
Translated title:
Differences of understanding and remembering of antique tale red by pupils, compared with antique tale worked out through methods of D.I.E.
Authors:
Ježková, Kristýna ; Svobodová, Radmila (advisor) ; Hanyš Holemá, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá výzkumem, jež porovnává efektivitu a rozdíl dvou protikladných metod užívaných ve školním prostředí. "Metody a techniky dramatické výchovy v kontrastu klasické metody frontální výuky." Cílem této práce je zjistit, zda jednotlivé metody mají vliv, a jak moc rozdílný, pro lepší či horší pochopení a zapamatování dané látky. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se snaží nastínit zadanou problematiku z odborného hlediska, pracuje především s odbornou literaturou. A vytváří tak základ pro praktickou část. Praktická část si nejprve klade výzkumné otázky a volí výzkumné metody. Jako výzkumná metoda je zvolena analýza testů vytvořených na základě odučených lekcí. Východiskem pro praktickou část je kniha "Staré řecké báje a pověsti" od Eduarda Petišky, v níž jsem se zaměřila na jednu konkrétní báji "Trója". Konec praktické části patří zreflektování průběhu lekcí a "poznání", kterého bylo dosaženo díky výzkumu. V závěru bude provedeno shrnutí a vyhodnocení výzkumných otázek.A diploma thesis is concerned with research. The research is focused on compare of effectiveness and differences of two opposite techniques, which are using in school environment. Methods and techniques of drama in contrast of classics method of frontal teaching. A primary aim of diploma thesis is finding out, if these particular methods has got influences for better or worst understanding and remembering subject matter and how big are these influences. The diploma thesis is divided on two parts. First is theoretics and second is practice's part. Theoretics part is making efforts to sketch these problematics of technical viewpoint. It is working mainly with specialized literature. Theoretics part is creating foundations for practices part. Practice's part is asking about research questions first and choosing explorative methods for research. Like research method is selecting of analysis of tests from children from both of classes. Test was created on the basis of take places of lessons. Starting point for practice part was book names "Old Greece mythos and legends" from author Eduard Petiška. In this book I choose one of them. Choosed legend is "Trója". The end of practice part is reflecting of lessons and knowledges, which was achieved in this research. In the end will be make summary and...
Keywords:
1 st.grade; antique; comparison; Drama in Education; methods and techniques; period; remembering; tale; understanding; 1. stupeň; antika; báje; doba; dramatická výchova; metody a techniky; pochopení; srovnání; zapamatování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/157398