Název:
Nuda u středoškoláků
Překlad názvu:
Boredom among high school students
Autoři:
Nikorjaková, Petra ; Pavelková, Isabella (vedoucí práce) ; Hříbková, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je teoreticko-empirického charakteru. Teoretická část práce je tvořena charakteristikou pojmu nuda, včetně její etymologie, historie, typologie. Dále se zabývá teoretickými konceptualizacemi nudy relevantními pro pedagogickou psychologii, typy reakcí na nudu, copingovými strategiemi a popisem metody pro hodnocení nudy. V neposlední řadě se zabývá motivací, rozebírá charakteristiky adolescentního věku a žákovské postoje k předmětům. V empirické části práce je provedeno výzkumné šetření, jehož cílem je zjistit rozdíl v prožívání nudy dle pohlaví, rozdíl v prožívání nudy dle ročníku, rozdíl v prožívání nudy v maturitních a nematuritních předmětech a význam maturitních a nematuritních předmětů. Data byla shromažďována prostřednictvím dotazníku BPS, který byl doplněn o postoje žáků k vybraným předmětům. Vzhledem k pandemické situaci probíhal sběr dat online formou.This bachelor's thesis is of theoretical-empirical nature. The theoretical part of the thesis consists of the characteristics of the concept of boredom, including its etymology, history, typology. It also deals with theoretical conceptualizations of boredom relevant to pedagogical psychology, types of responses to boredom, coping strategies and description of the method for evaluating boredom. Finally yet importantly, it deals with motivation and it examines the characteristics of adolescent age and the pupils' attitudes toward school subjects. In the empirical part of the thesis, a research survey is carried out with the aim to find out the difference in the inclination to boredom by gender, the difference in the inclination to boredom by year, the difference in the experience of boredom in graduation and non-graduation subjects, and the importance of graduation and non-graduation subjects. The data was collected through the BPS questionnaire, which was completed by attitudes of students towards selected subjects. Due to the pandemic situation, the data collection took place online.
Klíčová slova:
adolescence; motivace; nuda; Pedagogická psychologie; postoje; žáci; adolescence; attitudes; boredom; Educational psychology; pupils