Original title:
Vázané a nevázané písmo na I.st. ZŠ
Translated title:
Bound and unbound font of writing in primary school
Authors:
Neumannová, Tereza ; Ronková, Jolana (advisor) ; Wildová, Radka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá vzory písma vyučovaných na základních školách v České republice, jeho hlavními znaky a metodami hodnocení písma. V teoretické části vymezuji základní pojmy, představuji historii, vývoj písma, aktuální metody výuky psaní na I.st. ZŠ a přehled písanek pro nácvik prvního psaní. V praktické části zjišťuji pomocí dotazníku, podle kterých kritérií učitelé hodnotí dětské písmo. Výzkumná část také obsahuje písemné práce dětí. Analyzuji texty, kde hodnotím kvalitativní znaky (tvar, velikost, sklon, vazebnost, úprava) vázaného a nevázaného písma ve třetím ročníku ZŠ. Pro zlepšení písařské dovednosti navrhuji konkrétní didaktické pomůcky, uvolňovací cviky, atd. Klíčová slova: vázané písmo, analyticko-syntetická metoda, nevázané písmo, genetická metoda, globální metoda, Sfumato, hodnocení písma, kvalitativní znaky písma, písanky, uvolňovací cvikyThe thesis deals with the type of font of hand writing which is taught at the elementary schools it the Czech Republic its main symbols and methods of the font rating. In the theoretical part I define the basic concepts, introduces the history, development of writing, actual methods of teaching of hand writing at the elementary schools and the overview of exercise books for practicing of the very first hand writing. In the practical part, I find out using a questionnaire according to which criteria the teachers evaluate children's hand writing. The research part contains written work of children. I analyze the texts where I evaluate qualitative features (shape, size, gradient, binding, modification) of bound and unbound font of writing in the third grade of elementary school. To improve writing skills, I suggest specific didactic utilities, release exercises, act. Key words: The bound font of writing, analytical-synthetic method, The unbound font of writing, genetic method, global method, Sfumato, font rating, qualitative writing symbols, exercise book, release exercises
Keywords:
analytical-synthetic method; exercise book; font rating; genetic method; global method; qualitative writing symbols; release exercises; Sfumato; The bound font of writing; the unbound font of writing; analyticko-syntetická metoda; genetická metoda; globální metoda; hodnocení písma; kvalitativní znaky písma; nevázané písmo; písanky; Sfumato; uvolňovací cviky; vázané písmo
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/157277