Název:
Učitelství jako druhá kariéra
Překlad názvu:
Teaching as a second career
Autoři:
Zajíčková, Martina ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Pěnička, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá osobností učitele primární školy, pro něhož je učitelství druhou kariérou. V teoretické části shrnuje obecné požadavky kladené na osobnost učitele, vymezuje pojem učitel, pro něhož je učitelství druhou kariérou. Popisuje profesní vývoj učitele, uvádí možné motivátory, které ovlivňují výběr učitelského povolání, a také stručně představuje systém profesní přípravy učitelů primární školy v České republice a ve vybraných evropských zemích. Kvalitativní výzkum byl prováděn formou životních příběhů vedených prostřednictvím hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s 5 učiteli. Jeho cílem bylo odpovědět na výzkumnou otázku: "Jaký je učitel, pro něhož je učitelství druhou kariérou?" Dílčími otázkami pak byly zjišťovány důvody, které tyto učitele ke změně kariéry přivedly, co tito učitelé vnímají jako přínosy a úskalí plynoucí z rozhodnutí změnit profesi, co získali svou původní profesí a mohli využít ve své kariéře učitele. V neposlední řadě je zde uveden pohled těchto učitelů na jejich studium na pedagogické fakultě. Analýza získaných dat umožnila nahlédnout do procesu rozhodování o změně kariéry z neučitelské na učitelskou a zachytit klíčové okamžiky, které mohou toto rozhodování ovlivnit. Bylo zjištěno, že při rozhodování o změně profese hrají roli motivátory vnitřní i...The thesis deals with the personality of a primary school teacher for which teaching is a second career. The theoretical part is focused on general demands placed on teacher's personality, defines the term 'second career teacher', describes professional development of a teacher, gives potential motivators influencing the choice to become a teacher and also briefly introduces the system of professional training of primary school teachers in Czech Republic and some other European countries. The aim of qualitative survey performed by deep semi- structured discussions with 5 teachers about their live stories was to answer the research question: "What is the second career teacher like?" By means of partial questions the survey has uncovered the reasons that brought those teachers to career change, which benefits and difficulties following their decision they perceived, which gains from previous profession they can use in their new teaching career. Finally, the thesis brings the point of view of the respondents on their studies at pedagogical faculty. The analysis of the data enabled to investigate the decision-making process about changing the career from non-teaching to teaching one and identify the key moments which can influence the decision. It was found that internal and external motivators play a...
Klíčová slova:
druhá kariéra; motivace; osobnost učitele; profesní příprava učitelů; učitel primární školy; změna kariéry; životní příběh; career change; life story; motivation; primary school teacher; second career; teacher's education; teacher's personality