Název:
Josef Bohuslav Foerster: písňový cyklus Erotikon
Překlad názvu:
Josef Bohuslav Foerster: Erotikon (a Song Cycle)
Autoři:
Mixová, Anežka ; Gabrielová, Jarmila (vedoucí práce) ; Pudlák, Miroslav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná bakalářská práce se zabývá osobností Josefa Bohuslava Foerstera jakožto písňového autora se zvláštním ohledem ke skladatelově tvorbě písňových cyklů z přelomu 19. a 20. století. Za hlavní cíl si autorka práce klade hudebně-textovou analýzu písňového cyklu Erotikon op. 23 z let 1894 - 1897 a rámcové zasazení tohoto díla do dobového kulturně-historického kontextu. Zvláštní pozornost je věnována básnickým předlohám Foersterových písní, problematice překladu a posunům v prozodii při zhudebnění rytmizovaného textu. Analýza se zaměřuje také na interpretaci sémantických důrazů vzniklých v důsledku zhudebnění textu. Klíčová slova: Josef Bohuslav Foerster, písňová tvorba, písňový cyklus, Hamburk, popis, analýza, vztah hudby a slova, básníci, básnické předlohyThe presented bachelor thesis deals with personality of Josef Bohuslav Foerster as a songwriter with special regard to the composition of song cycles from the turn of the 19th and 20th centuries. The main aim of the author is a musical-textual analysis of the song cycle Erotikon op. 23 from the years 1894 - 1897 and the frame insertion of this opus into the contemporary cultural-historical context. Special attention is paid to the original poetry of Foerster's songs, the issue of translation, and shifts in prosody when composing a rhythmic text to music. The analysis also focuses on the interpretation of semantic emphases arising from setting the text to music. Keywords: Josef Bohuslav Foerster, song output, song cycle, Hamburg, description, analysis, word-music relation, poets, original poetry
Klíčová slova:
Josef Bohuslav Foerster|písňová tvorba|písňový cyklus|Hamburk|popis|analýza|vztah hudby a slova|básníci|básnické předlohy; Josef Bohuslav Foerster|song output|song cycle|Hamburg|description|analysis|word-music relation|poets|original poetry