Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití moderních technologií ve vybraných skladbách Tristana Muraile
Hadrava, Michal ; Ottlová, Marta (vedoucí práce) ; Pudlák, Miroslav (oponent)
V této práci je částečně zrekonstruován postup, jakým Tristan Murail komponoval skladbu Désintégrations, a postup, jakým komponoval Allégories. Následně je definován obecný model, který lze pozorovat na obou těchto postupech. Je ukázáno, že srovnání teorie témbru s tímto obecným modelem i samotný pojem "spektrum zvuku" vyvolávají otázku, jaký je vztah mezi sluchovým vjemem vybrané části Désintégrations nebo Allégories a vjemem zvuku, jehož spektrem byla tato část inspirována. Dále je ukázáno, že tento obecný model vyvolává i další otázku, totiž jaký je vztah mezi vjemem souzvuku, jehož tónové výšky jsou odvozeny z určité množiny frekvencí, a vjemem zvuku, jehož frekvenční složky mají kmitočty z té samé množiny. Poté jsou v hrubých rysech navrženy dva experimenty, jejichž účelem je zodpovězení těchto dvou otázek, a nakonec je zváženo, jestli tyto dva experimenty lze podle těchto návrhů realizovat.
OBRAZY A VIZE V ORCHESTRÁLNÍM DÍLE SVATOPLUKA HAVELKY
Andršová, Eliška ; Pudlák, Miroslav (vedoucí práce) ; Bartoň, Hanuš (oponent) ; Gabrielová, Jarmila (oponent)
Tato disertační práce pojednává o Havelkových orchestrálních skladbách ve spojení s výtvarným uměním a vizuálním světem a také postojem skladatele vůči okolnímu světu. Pomocí vlastních analýz, historických studií i pramenů bádám nad průniky jednotlivých složek směrem do Havelkova kompozičního rukopisu. Havelkovo dílo můžeme orientačně rozdělit do tří tvůrčích období. V prvním období (přibližně do roku 1963) vychází Havelkův kompoziční jazyk z tradice evropské hudby 20. století. Mimo raných skladeb Havelka komponuje I. symfonii a dále kantátu Chvála světla, ve které se odráží jeho pozitivní vztah komunistickému myšlení. Ve druhém tvůrčím období (přibližně od roku 1964 do roku 1975) se Havelka věnuje kratším orchestrálním skladbám a pracuje s inspiračními zdroji odkazujícími k vizuálnímu umění, obrazům i vizím. Ve skladbách jako např. Pěna, Pocta Hieronymu Boschovi či Hudební obraz o Che Guevarovi si zkouší práci s technikami tzv. Nové hudby a profiluje svůj kompoziční styl. Poslední období Havelkovy tvorby je spjato s duchovní tvorbou a reflektuje skladatelův vztah ke křesťanské víře. Vzhledem k tomu, že je Havelkova tvorba pevně spjatá s jeho osobním přesvědčením a vztahem k výtvarnému umění, prochází tato disertační práce ve spojení s těmito prvky celé Havelkovo orchestrální dílo. Klíčová slova:...
Josef Bohuslav Foerster: písňový cyklus Erotikon
Mixová, Anežka ; Gabrielová, Jarmila (vedoucí práce) ; Pudlák, Miroslav (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se zabývá osobností Josefa Bohuslava Foerstera jakožto písňového autora se zvláštním ohledem ke skladatelově tvorbě písňových cyklů z přelomu 19. a 20. století. Za hlavní cíl si autorka práce klade hudebně-textovou analýzu písňového cyklu Erotikon op. 23 z let 1894 - 1897 a rámcové zasazení tohoto díla do dobového kulturně-historického kontextu. Zvláštní pozornost je věnována básnickým předlohám Foersterových písní, problematice překladu a posunům v prozodii při zhudebnění rytmizovaného textu. Analýza se zaměřuje také na interpretaci sémantických důrazů vzniklých v důsledku zhudebnění textu. Klíčová slova: Josef Bohuslav Foerster, písňová tvorba, písňový cyklus, Hamburk, popis, analýza, vztah hudby a slova, básníci, básnické předlohy
Fenomén písňové symfonie v tvorbě Nikolaje Mjaskovského
Frank, Vojtěch ; Pudlák, Miroslav (vedoucí práce) ; Gabrielová, Jarmila (oponent)
Bakalářská práce definuje a vysvětluje mimo jiné pojmy písňovost, písňová symfonie, objasňuje jejich roli v kulturní politice Sovětského svazu a na konkrétním případu tří symfonií Nikolaje Mjaskovského ukazuje realizace těchto pojmů v symfonické hudbě. Jedná se o symfonie č. 8 op. 26, č. 16 op. 39 a č. 26 op. 79, v jejichž formových strukturách jsou místa charakteristická svou "písňovostí" a analýza se zaměřuje na roli těchto písňových témat v symfonickém cyklu. V dobové muzikologické literatuře se v souvislosti se socialistickým realismem objevuje pojem "písňové symfonie", hledají se její inspirační zdroje a hlásá se její ideologická funkce. Tato práce hledá dopad tohoto dogmatu na dílo Nikolaje Mjaskovského, který sice v obecném pojetí nesl nálepku "intelektuálního" či "subjektivistického" umělce, ve skutečnosti se však dobové normy snažil do jisté míry dodržovat a začlenit je do svého díla. Klíčová slova: písňová symfonie, písňovost, Nikolaj Mjaskovskij, analýza, tematická práce, socialistický realismus, SSSR, kulturní politika, umělec a totalita
Piano Works by Alexander Moyzes (1906-1984) in their Historical Context
Čerbová, Zuzana ; Gabrielová, Jarmila (vedoucí práce) ; Pudlák, Miroslav (oponent)
ANOTÁCIA: Predložená magisterská práca nadväzuje na prácu bakalársku, ktorá sa sústredila na klavírnu Sonátu e-mol, dielo 2 pre klavír ( alej len Sonáta) slovenského skladate a Alexandra Moyzesa (1906-1984) a zaoberala sa ou predovšetkým z h adiska prame ov. V danej práci sme sa rozhodli poukáza na kompozi nú prácu a možné inšpira né zdroje Sonáty a preto sa ažiskom tejto diplomovej práce stáva jej zasadenie do historického kontextu klavírnej hudby 19. a 20. storo ia. Prostredníctvom kompozi ne-technických a štýlových analýz vybraných klavírnych sonát a iných diel chceme prispie k bližšej charakteristike skladate skej osobnosti Moyzesa a doplni literatúru, ktorá sa Moyzesovej Sonáte z h adiska kompozi nej práce a inšpira ných zdrojov venuje minimálne. K vybraným skladbám patria: Brahmsova Sonáta f mol, op. 5 a Variácie a fúga na Händelovu tému, op. 24 z h adiska sledovania prostriedkov klavírnej štylizácie, Sonáta Eroica, op. 24 Vít zslava Nováka z dôvodu ich spolo nej zá uby v práci s modalitou i vzájomného blízkeho vz ahu (Moyzesov u ite ). Okrem týchto cie ov sa okrajovo zameriame aj na ostatné klavírne dielo Moyzesa prostredníctvom vytvorenia nového chronologického súpisu na základe dochovaných prame ov. K ú ové slová: Alexander Moyzes, Sonáta e-mol, dielo 2 pre klavír, Johannes Brahms, Vít zslav Novák,...
Sborová tvorba Václava Kálika
Křivská, Anna ; Douša, Eduard (vedoucí práce) ; Pudlák, Miroslav (oponent)
Diplomová práce je zaměřená na kompoziční práci skladatele Václava Kálika (1891- 1951) v jeho sborové tvorbě. Cílem předkládaného textu jsou analýzy vybraných sborů a následně nastínění vývoje jeho kompoziční činnosti ve sborové tvorbě. Práce obsahuje soupis pozůstalosti Václava Kálika ze Slezského zemského muzea v Opavě. Klíčová slova Sborová tvorba, Václav Kálik, analýza.
Nová jednoduchost (v české hudbě konce 20. století)
Ledvinka, Martin ; Havelková, Tereza (vedoucí práce) ; Pudlák, Miroslav (oponent)
Na základě pozorování určitých kompozičních technik a přístupů, jež se objevují v tvorbě některých českých autorů od 80. let dvacátého století, se předkládaná práce snaží tyto jevy zařadit do kontextu světové hudby. Ve vypracovaných analýzách tří vybraných skladeb českých skladatelů práce poukazuje na specifické kompoziční zacházení s formováním hudebního času, které je následně konfrontováno s výsledky analýz dvou kompozic skladatelů zahraničních. Z tohoto srovnání vyplývá zřejmá příbuznost tendencí, které pozorujeme v české hudbě zmiňovaného období, s kompozičními postupy hudebního proudu, jež je v kontextu světové tvorby obecně nazýván nová jednoduchost. Kromě analytické části je velký díl pozornosti věnován také historickým okolnostem vzniku nové jednoduchosti, jejím specifickým podmínkám v prostředí české hudby a výrazně též terminologickým obtížím či nejasnostem spojeným s tímto pojmem.
Využití moderních technologií ve vybraných skladbách Tristana Muraile
Hadrava, Michal ; Pudlák, Miroslav (oponent) ; Ottlová, Marta (vedoucí práce)
V této práci je částečně zrekonstruován postup, jakým Tristan Murail komponoval skladbu Désintégrations, a postup, jakým komponoval Allégories. Následně je definován obecný model, který lze pozorovat na obou těchto postupech. Je ukázáno, že srovnání teorie témbru s tímto obecným modelem i samotný pojem "spektrum zvuku" vyvolávají otázku, jaký je vztah mezi sluchovým vjemem vybrané části Désintégrations nebo Allégories a vjemem zvuku, jehož spektrem byla tato část inspirována. Dále je ukázáno, že tento obecný model vyvolává i další otázku, totiž jaký je vztah mezi vjemem souzvuku, jehož tónové výšky jsou odvozeny z určité množiny frekvencí, a vjemem zvuku, jehož frekvenční složky mají kmitočty z té samé množiny. Poté jsou v hrubých rysech navrženy dva experimenty, jejichž účelem je zodpovězení těchto dvou otázek, a nakonec je zváženo, jestli tyto dva experimenty lze podle těchto návrhů realizovat.
Analytická metoda Allena Forteho a její aplikace
Mašková, Alice ; Pudlák, Miroslav (oponent) ; Havelková, Tereza (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá analytickou metodou Allena Forteho vycházející z matematické teorie množin. Tato metoda je především ve Spojených Státech Amerických často používaným nástrojem pro analýzu atonální hudby. V české muzikologii je ale stále málo známá. Metoda pracuje pouze s tónovými výškami. V práci jsou představeny důležité teoretické i analytické studie. Jsou vysvětleny základní pojmy i s ohledem na jejich vývoj. Práce se dále věnuje polemické diskuzi, která byla vyvolána publikováním Forteho textů. Diskuze probíhala převážně na stránkách hudebních periodik a týkala se především určení, na jaký typ repertoáru metodu používat, otázek na téma přílišné abstraktnosti a formálnosti metody a také důležitému problému segmentace, tedy stanovení menších jednotek jako objektů analýzy. Pozornost je věnována i možnosti využití počítačových programů. Protože neexistuje české názvosloví Forteho teorie, bylo nutné je vytvořit. Součástí práce je slovníček pojmů.
Problematika modality v soudobé hudbě v konfrontaci s vlastním harmonickým systémem
Lukáš, František ; Bartoň, Hanuš (vedoucí práce) ; Mrkvička, Luboš (oponent) ; Pudlák, Miroslav (oponent)
Tato práce popisuje vývoj a možnosti použití modální kompoziční metody, založené na konstruování modálních řetězců, které nerespektují oktávový přenos a integrují vybrané funkční složky jiných kompozičních principů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.