Original title:
Fenomén neviditelných uživatelů sociálních sítí a jejich vztah ke značce
Translated title:
Brand-lurking Phenomenon on Social Media
Authors:
Audy Martínek, Petra ; Supa, Markéta (advisor) ; Verlegh, Peeter (referee) ; Denegri-Knott, Janice (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2021
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Brand-lurking Phenomenon on Social Media Abstract The key measures to assess consumer-brand engagement on social media have mainly been visible interactions with media content, including 'likes', comments and shares. However, as research into consumers' online behaviour demonstrates, only a minority of users in fact participate 'visibly'. On social media, the vast majority of users are passive participants, so called 'lurkers'. This thesis explores consumers' publicly invisible behaviours on social media and introduces an original methodological approach to exploring the otherwise invisible behavioural patterns on social media, which builds on ethnographic principles and combines digital methods with qualitative methods. Drawing on a data set of 134 hours of screen recordings obtained through ad hoc tracking devices installed on PCs and smartphones of 15 young adults from seven European countries recruited from the "Generation Z" and 15 in- depth interviews conducted with the same participants, the study proposes the following contributions. First, the thesis illustrates a research protocol to explore consumers' lurking behaviours in relation to branded content as they occur within the young people's natural social media settings. Second, it introduces the concept of invisible engagement, defined as an...Fenomén neviditelných uživatelů na sociálních sítích a jejich vztah ke značce Abstrakt Klíčovými metrikami k posouzení zájmu spotřebitele na sociálních sítích byly dosud ve výzkumu používány převážně veřejně viditelné interakce s mediálním obsahem, jako jsou "likes", komentáře a sdílení. Jak však ukazuje výzkum online chování, veřejně se ve skutečnosti účastní pouze menšina uživatelů. Na sociálních médiích je drtivá většina uživatelů neviditelnými účastníky. Tato práce zkoumá veřejně neviditelné chování spotřebitelů na sociálních sítích a představuje originální metodologický přístup ke zkoumání jinak neviditelných vzorců chování. Navržená metodologie vychází z etnografických principů a kombinuje digitální metody s kvalitativními metodami. Na základě datového souboru 134 hodin záznamů obrazovek zachycených prostřednictvím sledovacích zařízení nainstalovaných na počítačích a chytrých telefonech 15 účastníků ze sedmi evropských zemí rekrutovaných z "generace Z" a 15 hloubkových rozhovorů provedených se stejnými účastníky, studie předkládá následující výstupy. Nejprve práce popisuje metodologický protokol k výzkumu neviditelného chování spotřebitelů ve vztahu ke značkovému obsahu v přirozeném prostředí sociálních médií. Dále představuje nový teoretický koncept, tzv. "invisible engagement", který je definován...
Keywords:
brand-lurking; branded content; consumer-brand engagement; digital ethnography; invisible engagement; screen recordings; social media; brand-lurking; branded content; consumer-brand engagement; digital ethnography; invisible engagement; screen recordings; social media
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/152558