Original title:
Etické aspekty komunikace influencerů na Instagramu jako novodobých názorových vůdců
Translated title:
Ethical aspects of communication of influencers on Instagram as modern opinion leaders
Authors:
Orgoníková, Daniela ; Ortová, Nina (advisor) ; Křeček, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce s názvem Etické aspekty komunikace influencerů na Instagramu jako novodobých názorových vůdců má za cíl pochopit, jakou roli hraje etika u influencerů během komunikace na Instagramu se svým publikem. Teoretická část se zaměřuje na chápání pojmu sociální sítě a také vymezuje pojem influencer. Úvodní část dále pracuje s klíčovými pojmy autenticita, self-branding nebo názorový vůdce, jež přináší zajímavé perspektivy, na základě kterých lze na influencery nahlížet. Práce dále popisuje fenomén influencer marketingu a jeho možná úskalí. Výzkumná část práce se prostřednictvím smíšeného výzkumu zaměřila na dvě roviny problematiky etiky na Instagramu. První část zaujímá kvalitativní výzkum, který popisuje vnímání etiky komunikace influencerů u uživatelů na Instagramu, který zároveň slouží i jako příprava pro následující fázi. Další částí je kvalitativní výzkum pomocí polostrukturovaných rozhovorů s influencery, který má za cíl zmapovat pohled influencerů, jakou roli hraje etika při jejich působení na Instagramu.This diploma thesis, Ethical aspects of influencers' communication on Instagram as modern opinion leaders aims to understand the role of ethics of influencers' communication on Instagram with their audience. The theoretical part focuses on understanding the concept of social networks and also defines the concept of influencer. The introductory part also works with the key concepts of authenticity, self-branding or opinion leader, which brings interesting perspectives on the basis of which influencers can be viewed. The thesis further illustrates the phenomenon of influencer marketing and its possible pitfalls. The research part of the paper focuses on two levels of ethics on Instagram through a mixed research. The first part is a qualitative research that describes the perception of the ethics of influencer communication among users on Instagram, which also serves as preparation for the next phase. The next part is qualitative research using semi-structured interviews with influencers, which aims to map the view of influencers, and what role ethics plays in their work on Instagram.
Keywords:
ethics; influencer; influencer marketing; Instagram; mixed research; opinion leader; social networks; etika; influencer; influencer marketing; Instagram; názorový vůdce; smíšený výzkum; sociální sítě
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/151400