Original title:
Soutěživost vs. solidarita studentů na střední škole
Translated title:
Competitiveness and solidarity of high school students
Authors:
Karasaridu, Klára ; Hájek, Martin (advisor) ; Spalová, Barbora (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá soutěživostí a solidaritou u studentů středních škol. Po studentech bývají vyžadovány dobré výsledky a úspěchy ve škole, což vyvolává soutěživost mezi studenty o to, kdo bude nejlepší. Vedle toho se u třídy počítá se spoluprací a solidaritou, aby dobře fungovala jako skupina. Tyto dva fenomény mohou vyvolávat ve studentech tlak a přesto, že se zdánlivě vylučují, jsou spolu propojené. Právě objasnění toho, jak se tyto dva prvky projevují u vztahů ve třídě, bylo cílem tohoto výzkumu. To jsem zkoumala pomocí kvalitativních polo-strukturovaných rozhovorů. Vzhledem k současné pandemické situaci rozhovory probíhaly v on-line podobě. Hlavním zjištěním výzkumu je, že soutěživost se neprojevuje u studentů obvyklým způsobem: nevyžaduje ji po nich okolí, ale spíše se k soutěživosti motivují mezi sebou. Solidarita se projevuje v tom, jak spolupracují a jak si mezi sebou rozumějí. Pro studenty je totiž důležité mít ve třídě přátelské vztahy, což v nich vyvolává touhu více spolupracovat. U spolužáků se kterými si nerozumí solidaritu a spolupráci neprojevují v takové míře. Vztahy se budují nejen pomocí a spoluprací ve třídě, jak bylo očekáváno, ale především právě přátelstvím a mimoškolními aktivitami, které vztahy ve třídě utužují o mnoho více. Další důležitá zjištění jsou, že...This master's thesis deals with competitiveness and solidarity among high school students. Students are required to have good results and achievements at school, which leads to competition among students to determine who is be the best. In addition, the class counts on cooperation and solidarity to function well as a group. These two phenomena can put pressure on students, and although they seem to be mutually exclusive, they are interconnected. This research focuses on these two elements in class relationships. I conducted qualitative semi- structured interviews. Due to the current pandemic situation, the interviews took place online. The main finding of the research is that competitiveness does not manifest itself in the usual way for students: it is not required by their surroundings, but they rather motivate themselves to compete with each other. Solidarity is reflected in how they work together and how they understand each other. For students it is important to have friendly relationships in the class, which makes them want to cooperate more (classmates with whom the students do not have such friendly relationships are not selected for cooperation to such an extent). Relationships are built not only through help and cooperation in the classroom, as expected, but above all through friendships...
Keywords:
cheating; competitiveness; grammar school; high school; solidarity; students; teachers; gymnázium; podvádění; solidarita; soutěživost; studenti; střední škola; učitelé
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/151235