Název:
Základy právního vědomí u žáků jako východisko pro výuku výchovy k občanství
Překlad názvu:
Legal awareness among pupils as a starting point for civic education
Autoři:
Dousková, Pavla ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Zicha, Zbyněk (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na základy právního vědomí u žáků. Jejím cílem je prozkoumat dětská pojetí odpovědnosti a procesů s ní spojených u žáků na začátku 2. stupně, určit mezery a miskoncepty, se kterými žáci přicházejí do výuky, a navrhnout doporučení pro výuku. V teoretické části je představen pojem odpovědnosti hlavně z pohledu práva, dále jsou uvedeny psychologické základy dětských pojetí a výzkumy věnující se dětským pojetím oblasti práva. Praktickou část tvoří sonda do dětských pojetí odpovědnosti. Sonda je realizována u žáků před přechodem na 2. stupeň a u žáků 6. třídy. Základem sondy jsou dvě situace, se kterými by se žáci mohli setkat ve svém běžném životě. Situace se odehrávají ve dvou žákům známých prostředích - škole a parku. O těchto situacích byly s žáky vedeny polostrukturované rozhovory, které byly následně kvalitativně vyhodnoceny. Na základě sondy bylo zjištěno, že žáci na počátku 2. stupně rozumí pojmu odpovědnost, ale mají problém identifikovat pravidla, podle kterých je přisuzována, a nerozumí vztahům a pravomocím institucí s odpovědností spojených. Také si její vznik a vymáhání zatím nespojují se zákony a ukázalo se, že mají problém porozumět dosahu odpovědnosti ve spojení se zletilostí. Na základě informací zjištěných v sondě jsou zařazena doporučení pro výuku. KLÍČOVÁ...The diploma thesis is focused on the basics of legal awareness of pupils. Its aim is to examine children's conceptions of responsibility and the processes associated with it in pupils at the beginning of the secondary school, to identify gaps and misconceptions with which pupils come to teaching and to propose recommendations for teaching. The theoretical part introduces the concept of responsibility, especially from the point of view of law, the psychological foundations of children's concepts and research devoted to children's concepts in the field of law. The practical part consists of a probe into children's conceptions of responsibility. The probe is implemented on pupils before the transition to the secondary school and on pupils in the 6th grade. The probe is based on two situations, which pupils can meet in their daily lives. The situations take place in two familiar environments - school and park. We focused on these situations in semi-structured interviews, which were then qualitatively evaluated. Based on the probe, it was found that students at the beginning of the 2nd grade understand responsibility, but have difficulty identifying the rules according to which it is attributed and do not understand the relationships and powers of the institutions associated with responsibility. Also...
Klíčová slova:
dětská pojetí; kvalitativní sonda; odpovědnost; prospektivní koncepce odpovědnosti; retrospektivní koncepce odpovědnosti; teorie konceptuální změny; výzkumy v oblasti práva; children's concepts; prospective concept of responsibility; quality probe; research in the field of law; responsibility; retrospective concept of responsibility; theory of conceptual change