Original title:
Inkluze žáka s Aspergerovým syndromem na základní škole
Translated title:
Inclusion of a pupil with Asperger syndrome at the elementary school
Authors:
Janečková, Kateřina ; Bartoňová, Miroslava (advisor) ; Květoňová, Lea (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou inkluze žáků s Aspergerovým syndromem na základní škole. Analyzuje začlenění vybraného žáka s Aspergerovým syndromem a na základě případové studie a provedených rozhovorů ověřuje úspěšnost inkluze v praxi. Cílem této diplomové práce, je popis a analýza faktorů, které se podílejí na zařazování žáků s Aspergerovým syndromem do společného vzdělávání na základní škole. Teoretická část diplomové práce se věnuje vymezení základním pojmům, které s inkluzivním vzděláváním a problematikou poruch autistického spektra a Aspergerova syndromu souvisí. Ve výzkumné části jsou analyzována zjištěná data a zodpovězeny stanovené výzkumné otázky.This diploma thesis deals with the issue of inclusion of pupils with Asperger's syndrome in primary schools. It analyzes the inclusion of selected student with Asperger's syndrome and it's based on a case report, verifies the success of inclusion in a practice. The main aim of this diploma tesis is to describe and analyze the factors, which contribute to the inclusion of pupils with Asperger's syndrome in education in a regular school. The theoretical part of the diploma thesis deals with the definition of Asperger's syndrome and other issuses related to the inclusion. The research analysed the obtained data and answered set research questions.
Keywords:
Asperger's syndrome; autism spectrum disorders; inclusion; pupil; special educational needs; the personality with Asperger's syndrome; Aspergerův syndrom; inkluze; jedinec s Aspergerovým syndromem; poruchy autistického spektra; speciální vzdělávací potřeby; žák
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/151031