Název:
Národnostní poměry na Gymnáziu Chomutov v letech 1918-1948
Překlad názvu:
Ethnic Minorities at Chomutov Grammar School in Years 1918-1948
Autoři:
Fricová, Anna ; Kasper, Tomáš (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce zachycuje problematiku společenských souvislostí vývoje gymnazijního studia v Cho-mutově v období 1918-1948. Zaměřuje se zejména na národnostní aspekty česko-německých vztahů v tehdejším školství. Na základě dobových pramenů se snaží zdůraznit jak jeho obecné rysy, tak především místní specifika. Ukazuje, jak ve městě s německou většinou, která disponovala uznávanou střední školou se starou historickou tradicí, se s velkými obtí-žemi prosazovala snaha české menšiny o založení vlastní střední školy. Dokresluje některé komplikované momenty česko-německých vztahů na postavení židovské menšiny. Snaží se přiblížit významné komunální osobnosti ve městě, které se podílely na rozvoji místního škol-ství. Přináší profily některých místních profesorů a pedagogů, všímá si i každodennosti teh-dejšího středoškolského života. Snaží se objasnit, jak se němečtí středoškoláci podíleli na vy-hrocení nepřátelských postojů k republice v tragickém roce 1938, jehož důsledky vedly k druhé světové válce a k poválečnému odsunu německé populace. České gymnázium se poté rozvíjelo v souladu s potřebami osídlení a poválečné obnovy pohraničí… Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The thesis captures the social context of the growth of grammar school studies in Chomutov in the period 1918-1948. It focuses mainly on the national aspects of Czech-German relations in then education. Based on period sources, it tries to emphasize both its general features and, above all, local specifics. It shows how in the city with a German majority, which had a recognized high school with an old historical tradition, the Czech minority's efforts to establish its own secondary school were very difficult to enforce. It illustrates some complicated moments of Czech-German relations on the position of the Jewish minority. It tries to bring together important communal personalities in the city who participated in the development of local education. It brings profiles of some local professors and pedagogues and also notes the everyday life of secondary school life at the time. It seeks to clarify how German high school students contributed to the escalation of hostility to the republic in the tragic year of 1938, the consequences of which led to World War II and the post-war expulsion of the German population. The Czech grammar school was then developed by the need for settlement and post-war reconstruction of the border… Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Klíčová slova:
Gymnázium|Chomutov|národnostní menšiny|národní školství|česko-německé vztahy|středoškolský život|1918-1948|regionální dějiny; Grammar school|Chomutov|ethnic minorities|national education|Czech-German relations|high school life|1918-1948|regional history