Original title:
Virtuální etnografie sociální interakce příslušníků Generace Z s vrstevníky během pandemie Covid-19
Translated title:
Virtual Ethnography of Social Interaction Among Generation Z During Covid-19 Pandemic
Authors:
Štochl, Filip ; Slussareff, Michaela (advisor) ; Šlerka, Josef (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky) Cílem této práce bylo prozkoumat aktuální trend a preferované komunikační kanály využívané pro sociální interakci s vrstevníky mezi zástupci generace Z s ohledem na pandemii Covid-19. V této práci se snažím zodpovědět otázky, zda se komunikační kanály pro sociální interakci změnily s ohledem pandemii, jaké kanály a jak jsou substituovány a jak participanti tuto novou zkušenost vnímají s ohledem na své duševní zdraví. Práci otevírám studiem literatury a relevantních studií ohledně definice generace Z, používání technologií, komunikačních kanálů a dopadů pandemie na komunikaci generace Z. Na teoretickou část pak navazuje obsáhlá část výzkumná, v níž se snažím čtenáře blíže seznámit se zvolenou metodologií smíšených metod, výzkumným designem, sběrem dat a na závěr s analýzou a konkrétními výsledky. Z výsledku mého výzkumu pak především vyplývá, že osobní setkávání po restauracích, barech či klubech nejčastěji nahradily procházky či setkávání venku, srazy na bytech či společné hraní videoher. Většina z participantů tuto zkušenost s pandemií a omezením sociálních kontaktů vnímala negativně a objevovaly se u nich úzkostné stavy.(in English): The aim of this thesis was to explore the current trend and preferred communication channels for social interaction with peers among members of Generation Z during the Covid-19 pandemic. In this thesis, I seek to answer the questions of whether communication channels for social interaction have changed in light of the pandemic, what channels are being substituted and how, and how participants perceive this new experience with respect to their mental health. I open the thesis with a study of the literature and relevant studies regarding the definition of Generation Z, how they use and perceive technology and communication channels, and the impact of the pandemic on Generation Z. The theoretical section is then followed by a comprehensive research section in which I seek to familiarize the reader with the chosen mixed methods methodology, research design, data collection and finally the analysis and results. First of all, the result of my research shows that face-to-face meetings in restaurants, bars or clubs were most often replaced by walking or meeting outside, meeting at flats or playing video games together. Most of the participants perceived this experience of the pandemic and the reduction of social contacts negatively and experienced anxiety because of that.
Keywords:
PhotoVoice|pandemic|Covid-19|generation Z|research|communication channels; PhotoVoice|pandemie|Covid-19|generace Z|výzkum|komunikační kanály
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/148173