Original title:
Zapojení odborníků z praxe do výuky na gymnáziích
Translated title:
Involvement of experts from professional practise in upper secondary school
Authors:
Svoboda, Jan ; Svobodová, Zuzana (advisor) ; Veteška, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název diplomové práce: Zapojení odborníků z praxe do výuky na gymnáziích Jméno: Jan Svoboda Studijní obor: Andragogika a management vzdělávání Diplomová práce se zaměřuje na oblast, která je na odborných školách praktikována, rozvíjena a podporována trvale a dlouhodobě, ale na gymnáziích může být vnímána problematicky a až neuchopitelně. Jedná se o zapojení odborníků z praxe do výuky. Teoretická část se opírá o prozkoumání otázky, kdo je to vlastně odborník a s tím také o úzce související problematiku kompetencí. Na ni následně navazuje prozkoumání forem výuky, ve které je možné zapojit odborníky z praxe. Po ni se zabývám analýzou kurikula gymnázií a rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. V této části práce se také dotknu aktuálních souvisejících témat jako je např. Strategie 2030+, legislativa, neziskové organizace a multikulturalita. Empirická část se metodologicky opírá o přístupy případové studie a zaměřuje se na oblasti RVP, které vedení gymnázií vnímá jako vhodné pro zapojení odborníků z praxe do výuky a využití výukové formy co-teachingu. Konkrétně se věnuje vhodným tématům pro výuku, výhodám a omezením a podmínkám dané formy pro zapojení odborníků z praxe do výuky na gymnáziích, Základem analytická fáze je analýza průřezových témat z RVP, ve které identifikuji možné oblasti zapojení...Name of diploma thesis: Involvement of experts from professional practise in grammar school Name: Jan Svoboda Subject of study: Andragogy a educacation management This diploma thesis focuses on an area that is practiced, developed and supported in vocational schools on a permanent and long-term basis, but in gymnasiums it can be perceived as problematic and even unreachable. It is about involving experts from practice in teaching. The theoratical part is based on an examination of the question of who an expert is and with it related issues of competencies. It is followed by an examination of forms of teaching in which it is possible to involve experts from practice. After this, I deal with the analysis of the curriculum of gymnasiums and the general educational program for gymnasiums. In this part of the thesis I will also touch on current related topics such as Strategy 2030+, legislation, non-profit organizations and multiculturalism. The empirical part is methodologically based on case study approaches and focuses on areas of RVP, which the management of gymnasiums sees as suitable for the involvement of experts in teaching and the use of teaching forms of co-teaching. Specifically, it deals with suitable topics for teaching, the benefits and limitations and conditions of the form for the...
Keywords:
co-teaching; competence; cross-cutting themes; Expert from practise; framework education programm; upper secondary school; co-teaching; gymnázium; kompetence; Odborník z praxe; průřezová témata; rámcový vzdělávací program
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/147929