Název:
Nomina nuda tenemus: Postmodernistická metoda v Pale Fire od Vladimíra Nabokova
Překlad názvu:
Nomina nuda tenemus: Postmodernist Method in Vladimir Nabokov's Pale Fire
Autoři:
Ottová, Tereza ; Delbos, Stephan (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Thesis Abstract Vladimir Nabokov is usually regarded as one of the most important authors of postmodernism. The aim of this thesis is to analyse the method which Nabokov employs in Pale Fire and which earns it classification among postmodern novels. His approach to the text causes Pale Fire to be emblematic of Lyotard's incredulity toward metanarratives, Barthes' reservations to authorial figures and Eco's reinvention of flatus vocis. Nabokov's dialogue with the form results in a subversion of the formal elements of the novel. Pale Fire introduces at least one unreliable internal author, Charles Kinbote, who undermines and defies his authority as an academic commentator, which vastly contributes to the destabilisation of the novel's form. This combines with an anti-rationalistic approach to inscriptions and names which do not simplify the access to the content that they indicate, but rather complicate it. Even the first obvious subject of Pale Fire, that is the subject of the academic commentary, a poem "Pale Fire", has an unstable form as it cannot be determined whether the version as presented is a final one. Therefore, neither the narrative voice, nor the terminology, nor the main subject contribute to the stability of the novel's form, on the contrary, they disintegrate it. Similarly unconventional is...Vladimír Nabokov je nepochybně jedním z nejvýznamnějších autorů postmoderny. Tato bakalářská práce si klade za cíl analyzovat metodu, kterou užívá v Bledém ohni a díky níž je tento román možné nazvat postmoderním dílem. Jeho práce s textem způsobuje, že Bledý oheň představuje typický příklad Lyotardovy nedůvěry k metanarativům, Barthesova skeptického přístupu k autorovi a Ecova znovunalezení nominalistického flatus vocis. Nabokov vede impozantní dialog již se samotnou formou románu, který způsobuje oslabení jeho formálních prvků. Bledý oheň je příběhem, jenž vypráví přinejmenším jeden nespolehlivý interní autor, Charles Kinbote, který relativizuje a popírá svoji vlastní roli jakožto odborného komentátora básně Bledý oheň, což výrazně přispívá k destabilizaci samotné formy románu. Tento subversivní prvek je zkombinován s nekonvenčním pojetím nadpisů a terminologie, které nezjednodušuje přístup k obsahu, jenž je jimi označován, nýbrž jej naopak komplikuje. Dokonce i ten nejzřejmější předmět románu Bledý oheň, tedy předmět akademického komentáře, báseň Bledý oheň, nemá jednoznačně danou formu. V důsledku tohoto nelze určit, jestli je verze poskytnutá čtenáři tou konečnou a skutečně zamýšlenou autorem. Tedy ani dominantní interní autor, ani názvosloví, ani předmět zkoumání nepřispívají ke stabilitě...
Klíčová slova:
Postmodernismus|Vladimír Nabokov|postmoderní román; Postmodernism|Vladimir Nabokov|postmodern novel