Název:
Hedonické nebo pragmatické preference? Komparativní analýza uživatelů platforem Android a iOS z pohledu UX a informačního chování
Překlad názvu:
Hedonic or pragmatic preferences? A comparative analysis of Android and iOS users from the perspective of UX and information behaviour
Autoři:
Scholleová, Klára ; Šisler, Vít (vedoucí práce) ; Slussareff, Michaela (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The theoretical part of the thesis presents the evolution of the fields of human-computer interaction (HCI) and user experience (UX) including hedonic-pragmatic model of user experience. It further presents platforms and ecosystems in general, the evolution of smartphone market and the platforms of Android and iOS, and explains the basic concepts of information and consumer behaviour. A part of the thesis is a qualitative study examining the differences between the preferences towards smartphones of Android and iOS users, and differences in their information behaviour. It was found out that the participants - users of both platforms have mostly pragmatic reasons for their platform preference but describe them differently; that Android users seek more information at the time of smartphone purchase decision and that some iOS users, unlike Android users, started using their platform based on observation of others' good user experience with it.Teoretická část práce představuje vývoj oborů interakce člověk-počítač a uživatelské zkušenosti včetně hedonicko-pragmatického modelu. Dále jsou představeny platformy a ekosystémy obecně, vývoj trhu se smartphony a samotné dvě platformy Android a iOS. Vysvětleny jsou i základní koncepty informačního a zákaznického chování. Součástí práce je kvalitativní výzkum, jenž zkoumá rozdíly v požadavcích uživatelů obou platforem na bázi hedonicko-pragmatického modelu uživatelské zkušenosti a v jejich informačním chování. Bylo zjištěno, že účastníci výzkumu - uživatelé obou platforem mají zejména pragmatické důvody, ale i některé hedonické důvody pro volbu své platformy, ale popisují je jiným způsobem; a zároveň, že uživatelé Androidu zjišťují více informací při kupování nového smartphonu a že uživatelé iOS se v některých případech, na rozdíl od uživatelů Androidu, rozhodli pro svoji platformu na základě pozorování spokojenosti okolí.
Klíčová slova:
uživatelská zkušenost (UX)|hedonicko-pragmatický model|interakce člověk-počítač (HCI)|informační chování|Android|iOS|mobilní platformy|smartphony; user experience (UX)|hedonic-pragmatic model|human-computer interaction (HCI)|information behaviour|Android|iOS|mobile platforms|smartphones