Original title:
Pedagogická diagnostika pohledem začínajících učitelů
Translated title:
The View of Beginning Teachers on Pedagogical Diagnostics
Authors:
Juřičková, Libuše ; Felcmanová, Lenka (advisor) ; Hradilová, Tereza (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou začínajících učitelů v oblasti pedagogické diagnostiky. Je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část práce obsahuje tři kapitoly. V první části práce jsou shrnuty teoretické poznatky z oblasti učitelské profese a nároků na začínajícího učitele. Dále jsou stanoveny požadavky na teoretickou připravenost a kompetence učitele s důrazem na potřebu metodického vedení v jeho začátcích i nezbytnost dalšího vzdělávání. Následující kapitola přibližuje téma pedagogické diagnostiky a předkládá její vymezení, úkoly a cíle, předmět pedagogické diagnostiky a definuje diagnostické kompetence učitele prvního stupně základní školy. V poslední kapitole teoretické části jsou specifikovány oblasti dílčích funkcí a charakterizovány jejich projevy a deficity, které může učitel pozorovat v projevu žáka při výchovně-vzdělávacím procesu. Výzkumná část práce se věnuje praktické připravenosti začínajících učitelů na pedagogickou diagnostiku a jejich teoretické přípravě. Kvalitativním postupem s využitím techniky polostrukturovaného rozhovoru jsou vyhledávány odpovědi na výzkumné otázky k připravenosti začínajících učitelů na pedagogickou diagnostiku v rámci vysokoškolského studia, k jejich informovanosti o deficitech dílčích funkcí u žáků, možnosti práce s nimi a ke...The diploma thesis deals with the issue of beginning teachers in the field of pedagogical diagnostics. It is divided into theoretical and research part. The theoretical part of the thesis contains three chapters. The first part of the thesis summarizes the theoretical knowledge in the field of teaching profession and the requirements for a beginning teacher. Furthermore, the requirements for the theoretical readiness and competencies of the teacher are set with emphasis on the need for methodological guidance in its beginnings and the need for further education. The following chapter introduces the topic of pedagogical diagnostics and presents its definition, tasks and goals, the subject of pedagogical diagnostics and defines the diagnostic competencies of primary school teachers. In the last chapter of the theoretical part, the areas of partial functions are specified and their manifestations and deficits are characterized, which the teacher can observe in the pupil's speech during the educational process. The research part of the thesis is devoted to the practical readiness of beginning teachers for pedagogical diagnostics and their theoretical preparation. Through a qualitative procedure using a semi-structured interview technique, answers to research questions on the readiness of beginning...
Keywords:
beginning teacher; competencies; deficits of partial functions; pedagogical diagnostics; school counseling workplace; deficity dílčích funkcí; kompetence; pedagogická diagnostika; začínající učitel; školní poradenské pracoviště
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/151134