Original title:
Distanční výuka z pohledu jedné rodiny
Translated title:
Distance learning in one family
Authors:
Brodilová, Aneta ; Viktorová, Ida (advisor) ; Maryšková, Tereza (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce si klade za cíl podívat se na nový fenomén dnešní doby - distanční výuku, kterou byla nahrazena běžná prezenční forma vzdělávání v rámci protiepidemických opatření, z pohledu jedné vybrané rodiny. V teoretické části se věnuje dvěma tématům. Prvním je distanční výuka, uvedení do problematiky, její legislativní zakotvení a její formy. Zpracovává téma rodiče a jeho významné postavení v distanční výuce a také celkový přístup rodičů ke škole, který se dále promítá i do postoje dítěte vůči škole a vzdělávání. V této části jsou také popsány dopady distanční výuky na žáky a studenty a také výhody a nevýhody distanční výuky v porovnaní s běžnou výukou prezenční. Druhé téma teoretické části je pak pohled na přístupy užívané k práci s rodinou a jejich principy. Jedná se konkrétně o systemický přístup a narativní přístup. Je zde popsáno konstruování reality v narativním pojetí a škola a její místo v příběhu rodiny. Tyto kapitoly jsou zařazeny pro lepší pochopení interpretace v empirické části práce, která z těchto přístupů přímo vychází. V samotné empirické části jsou pak zpracovány a interpretovány informace poskytnuté v rámci rozhovorů vybranou rodinou. Rozhovory byly vedeny formou polostrukturovaných interview. Z rozhovorů vyplynulo celkem šest základních témat, která jsou popisována a dokládána...This work aims to look at a new phenomenon of today - distance learning, which has replaced the common full-time form of education in anti-epidemic measures, from the perspective of one selected family. The theoretical part deals with two topics. The first is distance learning, introduction to the issue, its legislative basis and its forms. It deals with the topic of the parent and his important position in distance education, as well as the overall approach of parents to school, which is further reflected in the child's attitude towards school and education. This section also describes the impacts of distance learning on pupils and students, as well as the advantages and disadvantages of distance learning in comparison with regular full-time form of education. The second topic of the theoretical part is a look at the approaches used to work with the family and their principles. Specifically a systemic approach and a narrative approach. It describes the construction of reality in a narrative concept and the school and its place in the story of the family. These chapters are included for a better understanding of the interpretation in the empirical part of the work, which is directly based on these approaches. In the empirical part itself, the information provided in interviews with the selected...
Keywords:
Distance learning; family; family and school; family relations; family story; Distanční výuka; rodina; rodina a škola; rodinné vztahy; rodinný příběh
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/147965