Název:
Profil žen nakladatelek/redaktorek a jejich mediální obraz
Překlad názvu:
Profile of female publishers/editors and their media image
Autoři:
Procházková, Ivana ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Zavřelová, Monika (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá profilem žen nakladatelek/redaktorek a také jejich mediálním obrazem. První část práce představuje nejprve v historickém kontextu tradiční roli žen ve sféře knižní kultury. Stěžejním tématem jsou vybrané významné ženy nakladatelky a redaktorky a nakladatelství, ve kterých působily a působí během třicetiletého období od roku 1989 do roku 2019. V této části práce se snažím přinést jejich ucelené profily, analyzovat jejich profesní přístup i rozdíly v jejich činnosti. Další kapitolu tvoří představení dalších významných nakladatelek/redaktorek pracujících v tuzemské knižní kultuře. Druhá část představuje analýzu mediálního obrazu těchto vybraných žen nakladatelek a redaktorek. Zkoumanými médii byly jak kulturní a literární časopisy, tak denní tisk. Sledované období zahrnuje roky 1989 až 2019. V samostatné kapitole přináší práce také dva rozhovory s našimi stěžejními nakladatelkami, Ivanou Pecháčkovou a Markétou Hejkalovou.This bachelor thesis deals with the profile of women publishers / editors and their media image. The first part of the thesis presents the traditional role of women in the field of book culture in the historical context. The main topic is selected important women publishers and editors and publishing houses in which they worked and continue to operate during the thirty-year period from 1989 to 2019. In this part of the work, I try to bring their comprehensive profiles, analyse their professional approach and differences in their activities. The next chapter consists of the introduction of other important women publishers / editors working in the domestic book culture. The second part presents an analysis of the media image of these selected women publishers and editors. The monitored media were both cultural and literary magazines and daily newspapers. The reference period covers the years 1989 to 2019. In a separate chapter, the work also brings two interviews with our key publishers, Ivana Pecháčková and Markéta Hejkalová.
Klíčová slova:
kniha; knižní trh; Nakladatelství; žena nakladatelka; žena redaktorka; book; book market; Publishing house; woman editors; woman publishers