Original title:
Analýza volební kampaně Bernieho Sanderse v prezidentských primárních volbách Demokratické strany v roce 2020
Translated title:
Analysis of Bernie Sanders'Campaign in the 2020Democratic Party Presidential Primaries
Authors:
Shugaová, Jana ; Shavit, Anna (advisor) ; Koblovský, Petr (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá analýzou volební kampaně Bernieho Sanderse v amerických prezidentských primárkách v roce 2020. Cílem případové studie je pomocí kvalitativní analýzy několika komunikačních nástrojů určit, zda kampaň cílila na mladé voliče, a pokud tomu tak je, zda v komunikaci mířící na tuto skupina kampaň pracovala s tématem demokratického socialismu. V první části práce je popsán volební systém Spojených států, a jak jeho fungování ovlivňuje cíle a specifika marketingové komunikace ve volebních kampaních. Dále se práce věnuje osobnosti Bernieho Sanderse a mapuje jeho politickou kariéru od počátků v politickém aktivismu a komunální politice až po vzestup mezi nejvýraznější osobnosti Demokratické strany a první prezidentskou volební kampaň v roce 2016. Ve druhé polovině se práce věnuje analýze vybraných komunikačních nástrojů Sandersovy kampaně v roce 2020 a sleduje, zda tato kampaň cílila na mladé voliče do třiceti let a zda v komunikaci směřované k této skupině voličů kampaň akcentovala myšlenku demokratického socialismu.This bachelor's thesis analyses the electoral campaign of Bernie Sanders that took place before the US presidential primary election in 2020. Using qualitative analysis of several instruments of communication, this case study aims to determine whether the campaign targeted young voters and if so, whether the communication that targeted this group utilised the topic of democratic socialism. The first part of the thesis describes the electoral system of the United States and how its functioning influences the goals and specifics of marketing communication in electoral campaigns. The following part focuses on Bernie Sanders and his political career, from his political activism and involvement in communal politics to his rise as one of the most prominent personalities of the Democratic Party and his first presidential campaign in 2016. The second half of the thesis focuses on the analysis of several communication instruments used in Sanders' 2020 campaign and tries to determine whether this campaign targeted young voters to 30 years of age and whether the communication targeting this group stressed the idea of democratic socialism.
Keywords:
Bernie Sanders; democratic socialism; electoral campaign; political communication; political marketing; primaries; Bernie Sanders; demokratický socialismus; politická komunikace; politický marketing; primárky; volební kampaň
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/150507