Název:
Parazitické hlasy a protetická já: Detekce post-lyrického subjektu v dílech současné digitální literatury
Překlad názvu:
Parasitic Voices and Prosthetic Selves: Detecting the Post-Lyrical Subject in the Works of Contemporary Digital Literature
Autoři:
Suchánek, Tomáš ; Vichnar, David (vedoucí práce) ; Armand, Louis (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This diploma thesis explores subjectivity in the domain of so-called digital writing, that is, in texts of largely experimental nature generated by computer algorithms (or with their assistance). In order to do so, the thesis briefly covers the history of digital writing, its mediatic specificities, poetics as well as various theoretical and philosophical conceptualizations. Most importantly, it undertakes an analysis of a post-lyrical subject, a concept devised by Janez Strehovec, that is common to all cases of generative writing under focus. For its comparative analysis, the thesis deals with the recent works from contemporary creators who approach algorithmic textuality from variegated perspectives, incl. Nick Montfort, Allison Parish, Stephanie Strickland, Li Zilles, and Jörg Piringer. Texts generated by programs are conceived of as expressing a new, parasitic and prosthetic, genus of cyber-textual subjectivity that defies the traditional lyric and expands its pool "by other means," as Marjorie Perloff would say. Such a tendency results in conceptually as well as formally complex literary corpus "infected" by - to further exploit the suggested metaphor - parasitic voices and prosthetic selves. Unlike in generic lyric, the post- lyrical subject surpasses the confines of poetry as genre; it is...Tato diplomová práce zkoumá subjektivitu v rámci takzvaného digitálního psaní neboli v textech veskrze experimentálního charakteru, které byly generovány počítačovými algoritmy (nebo s jejich pomocí). K tomu, aby tak učinila, pokrývá práce historii digitálního psaní, jeho mediální specificitu, poetiku, jakož i různé teoretické a filozofické konceptualizace. Středobodem práce je analýza post-lyrického subjektu, (což je koncept, s nímž přišel Janez Strehovec) který je společný všem zkoumaným případům generativního psaní. Ke komparativní analýze je využito nejnovějších textů současných tvůrců, kteří přistupují k algoritmické textualitě mnoha způsoby. Mezi ně se řadí Nick Montfort, Allison Parrish, Stephanie Strickland, Li Zilles a Jörg Piringer. Autor zastává tezi, že texty generované programy vyjadřují nový, parazitický a protetický, druh kybertextové subjektivity, který se vzpouzí tradiční lyrice a rozšiřuje svoje pole působnosti "jinými způsoby," jak by řekla Marjorie Perloff. Taková tendence má za důsledek konceptuálně a formálně komplexní literární korpus "infikovaný" (abychom učinili zadost navrhované ústřední metafoře) parazitickými hlasy a protetickými já. Na rozdíl od generické lyriky, post-lyrický subjekt překonává mantinely poezie jakožto žánru, neboť je založený na kolektivitě,...
Klíčová slova:
post-lyrický subjekt|digitální literatura|algoritmizace|psaní|algoritmy|digitální poetika|parazitické hlasy|protetická já|data|kybertext|neurální sítě|generování textu|subjektivita|subjektifikovaná informace|strojové učení|umělá inteligence; post-lyrical subject|digital literature|algorithmization|writing|digital poetics|parasitic voices|prosthetic selves|data|cybertext|neural networks|text generation|subjectivity|subjectified information|machine learning|artificial intelligence