Original title:
Dětské čtenářství na 2.stupni základní školy
Translated title:
Children's reading at lower secondary school
Authors:
Staňková, Tereza ; Laufková, Veronika (advisor) ; Komberec, Filip (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na stav současného pubescentního čtenářství. Zjišťuje základní znaky čtenářství žáků vybrané základní školy. Zabývá se charakteristickými projevy jejich čtenářského chování, čtenářskými zájmy a postoji, popisuje jejich vztah ke čtení. Nahlíží také na různé faktory, které ovlivňují rozvoj dětského čtenářství. Zkoumá, jakou pozici má čtení v konkurenci ostatních volnočasových aktivit současných pubescentů. Zajímá se také o to, zda je pubescentní čtenářství opravdu v "krizi", stejně jako se snižuje úroveň čtenářské gramotnosti českých žáků, jak se v posledních letech ukazuje ve výsledcích mezinárodních výzkumů. Teoretická část představuje základní charakteristiku pubescentního čtenářství s ohledem na vývojová specifika dané věkové skupiny. Věnuje se také tomu, jakým způsobem pubescentní čtenářství ovlivňuje školní literární výchova. Sleduje i čtenářskou gramotnost a její postavení v základním kurikulárním dokumentu pro základní školy. Uvádí rovněž stručný vhled do historie výzkumů čtenářství v České republice s důrazem na výsledky soudobých výzkumů. Cílem empirické části práce bylo popsat současný stav pubescentního čtenářství žáků na vybrané základní škole, zjistit základní charakteristiky jejich čtenářských zájmů a postojů a popsat jejich vztah ke čtení. Snahou také bylo...The diploma thesis is focused on the condition of contemporary teenage reading. It ascertains the basic attributes of the chosen basic school pupils' reading. The thesis occupies with characteristic signs of pupil's reader's behaviour, their reader's interests and attitudes, it describes their relation to reading. It also looks at various factors influencing the development of children's reading. The thesis studies the position of reading in competition for other leisure activities of today's teenagers. It researches as well if present teenage reading really is "in crisis" as the level of reading literacy of czech pupils declines, which is shown in latest results of international researches. The theoretical part shows the basic characteristics of teenage reading in regard of progression specifics of the given age group. It is occupied with the way the school literary education influnces the teenage reading, too. It also studies the reading literacy and its position in the basic curriculum document for basic schools. The thesis gives a brief insight into the readership research history in the Czech Republic with emphasy on the results of topical researches as well. The aim of the empiric part of the thesis is to describe the present state of teenage reading of the pupils from the chosen basic...
Keywords:
basic school; children's reading; children's reading research; reader's behaviour and attitudes; reading; reading literacy; teenager; dětské čtenářství; pubescent; výzkum dětského čtenářství; základní škola; čtenářská gramotnost; čtenářské chování a postoje; čtení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/148016