Original title:
Vliv sociálních médií a hyperkonektivity na akademickou produktivitu a výkonnost studentů
Translated title:
The influence of social media and hyperconnectivity on student academic productivity and performance
Authors:
Altalová, Kristina ; Šlerka, Josef (advisor) ; Sedláček, Jakub (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] (in English): The aim of this thesis is to analyze, how exactly the constant connectivity, social media activity, and online presence influences productivity and performance of university students, presumably also their grades. The data used in the analysis and my practical part were collected from a questionnaire translated by me, the source of which was a study created in 2016 (Lau, 2016). The target group of the research were students at Czech universities, regardless of the type or level of study, who actively use social media, often for communication related to their academic preparations. The subject of the research is to find out how social media influences students in their academic activities, and whether the findings that were presented in the source study can also be applied to the dataset collected for this thesis. The final result of the thesis should be mainly new knowledge from this field within the Czech university environment and possible recommendations.(česky) Cílem této práce je zanalyzovat, jakým způsobem ovlivňuje neustálá konektivita, aktivita na sociálních sítích a přítomnost online, produktivitu a výkon vysokoškolských studentů, zejména pak jejich akademické výsledky. Data, která byla v rámci rozboru a mé praktické části použita, byla sesbírána z dotazníku mnou přeloženým, jehož zdrojem byla studie vyvořena v roce 2016 (Lau, 2016). Cílovou skupinou výzkumu byli studenti vysokoškolských oborů nezávisle na typu či stupni studia, kteří aktivně používají sociální média, často právě i ke komunikaci týkající se jejich akademické přípravy. Předmětem výzkumu je zjistit, jakým způsobem sociální media studenty při jejich akademické činnosti ovlivňují, a jestli lze poznatky, které byly představeny ve zdrojové studii, aplikovat také na dataset sesbíraný v rámci této diplomové práce. Finálním výsledkem práce by měly být především nové poznatky z tohoto odvětví v rámci českého vysokoškolského prostředí a případná doporučení.
Keywords:
social media|social networks|Facebook|productivity|hyperconnectivity|academic productivity|procrastination|media multitasking; sociální média|sociální sítě|Facebook|produktivita|student|hyperkonektivita|akademická produktivita|prokrastinace|media multitasking
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/148034