Original title:
Autenticita herce
Translated title:
Actor's authenticity
Authors:
Smetana, Vojtěch ; Pšenička, Martin (advisor) ; Sarkissian, Alena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce vedle sebe staví Heideggerův koncept autenticity a pojem herce podpořený nejvýraznějšími teoriemi herectví 20. století. Při snaze prozkoumat hercův vztah k autenticitě se práce též snaží najít třecí plochy fenomenologie a divadelní vědy. Zastřešující otázkou práce je, zdali se dá na herce aplikovat teorie autenticity pobytu. Na otázku odpovídá text samotný, a sice snahou Heideggerovu autenticitu na herce aplikovat.The diploma thesis juxtaposes Heidegger's concept of authenticity and the notion of an actor supported by the most prominent theories of acting in the 20th century. In an attempt to explore the actor's relationship to authenticity, the thesis also tries to find the common areas of phenomenology and theater studies. The main question of the work is if the theory of authenticity of Dasein can be applied to an actor. The question is answered by the text itself in an effort to apply Heidegger's authenticity to an actor.
Keywords:
actor|authenticity|Heidegger|Stanislavski|Chekhov|Brecht|Kantor; herec|autenticita|Heidegger|Stanislavskij|Čechov|Brecht|Kantor|divadlo
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/150585